Digitale inclusie is al langer dan vandaag een belangrijk aandachtpunt waarvoor de Belgische banksector zich inzet. We leven in een maatschappij die steeds digitaler wordt. Als banksector ondersteunen wij ten volle deze ontwikkelingen, maar wij zijn er ons ook van bewust dat een deel van de bevolking vandaag niet mee is op deze digitale trein. Extra aandacht voor de minder- of niet-digitale groep burgers is meer dan nodig.
Febelfin maakte een brochure met hierin een oplijsting van al het materiaal dat wij ter beschikking stellen omtrent digitale inclusie en online veiligheid. Het is een handig en gestructureerd overzicht, voor zowel begeleiders als consumenten, van alles wat je moet weten om vlot en veilig digitaal te betalen en online geldzaken te regelen. Met dit materiaal kan je aan de slag om anderen wegwijs te maken in de digitale wereld of om je eigen kennis en vaardigheden te verbeteren.
Toegang tot bankdiensten, online bankieren en betalen voor iedereen. Dat is iets waar we als financiële sector voluit op inzetten. Om een overzicht te bieden van het bestaande aanbod voor de niet-digitale klant en alle initiatieven van de Belgische financiële sector op vlak van toegankelijkheid en digitale inclusie, werd de site toegankelijkbankieren.be gemaakt.
Deze dienst laat toe om aan een redelijk tarief manuele overschrijvingen uit te voeren zodat ook minder digitaal vaardige consumenten ten volle deel kunnen nemen aan het economisch leven. Op die manier wil de sector een oplossing aanbieden zodat iedereen vlot kan betalen en zijn geld kan beheren.
Febelfin heeft een e-learning gelanceerd voor digicoaches of digibegeleiders, d.w.z. vrijwilligers of professionelen die mensen begeleiden bij het ontwikkelen van meer digitale vaardigheden. De e-learning heeft als doel om digicoaches de nodige tools aan te reiken die zij kunnen gebruiken bij het coachen van digistarters bij (veilig) online bankieren en betalen. Ook bankmedewerkers kunnen dit gratis volgen. Daarnaast geeft Febelfin ook regelmatig infosessies over gans België.