Duurzaam bankieren
De transitie naar een duurzame samenleving stelt ons voor grote uitdagingen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, zijn energiebesparende renovaties aan Belgische woningen cruciaal. Dit vereist aanzienlijke investeringen. Kredietverlening zal dan ook een belangrijke rol spelen, vooral omdat niet alle gezinnen de middelen hebben om deze renovaties te financieren. Febelfin werkt samen met de overheid aan oplossingen en benadrukt het belang van bewustwording en toegang tot EPC-data.
Fraude & veiligheid
Uit de resultaten van de Febelfin studie in samenwerking met het onderzoeksbureau Indiville blijkt dat cybercriminelen in 2023 massaal veel phishingberichten hebben uitgestuurd. Hoe is het gesteld met de kennis van de bevolking ten opzichte van online fraude? Welke fraudevormen zijn actueel, hoe ‘veilig’ gedragen we ons bij online aankopen en geven we nog altijd zo gemakkelijk onze codes door? Waar legt de sector de focus? Lees er alles over in onze storytelling.
Digitalisering & innovatie
Het gebruik van online bankdiensten blijft stijgen. Een vijfde van de Belgen (22%) geeft aan dat ze in 2023 vaker gebruik hebben gemaakt van digitaal bankieren via computer of bankapps dan het jaar ervoor en vooral de app blijkt het gebruik van de pc in te halen. Toch blijft het idee van een bankkantoor of bankautomaat in de buurt voor een groot deel van de Belgen belangrijk, ook al wordt er alsmaar minder een fysieke afspraak gemaakt of cash afgehaald. Ontdek alles hierover in onze storytelling.
Werken in de financiële sector
2023 was opnieuw een jaar met vele uitdagingen op maatschappelijk, politiek en economisch vlak, waarbij Febelfin zich volop heeft ingezet om bij te dragen aan een meer duurzame, innovatieve en inclusieve toekomst. Febelfin vertegenwoordigt de financiële sector. Maar wat betekent dat nu precies? Wat realiseerde Febelfin in 2023 en welke lopende projecten zijn er? Dat lees je in ons nieuwe jaarverslag.
Werken in de financiële sector
Febelfin stelde een brochure samen om klanten met een beperking zo goed mogelijk te ontvangen en bankmedewerkers hierin te begeleiden. De verzamelde informatie houdt rekening met onderlinge gedeelde ervaringen in de praktijk.