Duurzaam bankieren
De transitie naar een duurzame samenleving stelt ons voor grote uitdagingen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, zijn energiebesparende renovaties aan Belgische woningen cruciaal. Dit vereist aanzienlijke investeringen. Kredietverlening zal dan ook een belangrijke rol spelen, vooral omdat niet alle gezinnen de middelen hebben om deze renovaties te financieren. Febelfin werkt samen met de overheid aan oplossingen en benadrukt het belang van bewustwording en toegang tot EPC-data.
Fraude & veiligheid
Uit de resultaten van de Febelfin studie in samenwerking met het onderzoeksbureau Indiville blijkt dat cybercriminelen in 2023 massaal veel phishingberichten hebben uitgestuurd. Hoe is het gesteld met de kennis van de bevolking ten opzichte van online fraude? Welke fraudevormen zijn actueel, hoe ‘veilig’ gedragen we ons bij online aankopen en geven we nog altijd zo gemakkelijk onze codes door? Waar legt de sector de focus? Lees er alles over in onze storytelling.
Digitalisering & innovatie
Het gebruik van online bankdiensten blijft stijgen. Een vijfde van de Belgen (22%) geeft aan dat ze in 2023 vaker gebruik hebben gemaakt van digitaal bankieren via computer of bankapps dan het jaar ervoor en vooral de app blijkt het gebruik van de pc in te halen. Toch blijft het idee van een bankkantoor of bankautomaat in de buurt voor een groot deel van de Belgen belangrijk, ook al wordt er alsmaar minder een fysieke afspraak gemaakt of cash afgehaald. Ontdek alles hierover in onze storytelling.
Werken in de financiële sector
2023 was opnieuw een jaar met vele uitdagingen op maatschappelijk, politiek en economisch vlak, waarbij Febelfin zich volop heeft ingezet om bij te dragen aan een meer duurzame, innovatieve en inclusieve toekomst. Febelfin vertegenwoordigt de financiële sector. Maar wat betekent dat nu precies? Wat realiseerde Febelfin in 2023 en welke lopende projecten zijn er? Dat lees je in ons nieuwe jaarverslag.
Werken in de financiële sector
Febelfin stelde een brochure samen om klanten met een beperking zo goed mogelijk te ontvangen en bankmedewerkers hierin te begeleiden. De verzamelde informatie houdt rekening met onderlinge gedeelde ervaringen in de praktijk.
Bank & Maatschappij
Deze brochure gaat onder andere in op hoe een bank werkt, wat de rol is van de banken in de economie, met welke vraagstukken banken zich bezighouden en hoe die verbonden zijn met maatschappelijke uitdagingen. Het is in de eerste plaats een uitnodiging tot dialoog. Met deze brochure willen we dus de kennis verhogen, meer transparantie creëren en laten zien wat we allemaal doen en wat ons drijft.
Toezicht & beleid
In dit opiniestuk legt Geert Gielens, Chief Economist bij Febelfin, uit waarom het goed en absoluut noodzakelijk is om de kapitaalmarkten in Europa beter te laten functioneren, samen met een beleid dat er op gericht is om niet alleen heel de aanbodzijde van de economie beter te laten werken, maar dat ook financiële educatie stimuleert zodat de belegger ook de nodige kennis heeft.
Toezicht & beleid
In dit document deelt de Belgische financiële sector haar visie over hoe sterkere Europese kapitaalmarkten kunnen worden gerealiseerd ten behoeve van burgers, bedrijven en lidstaten. Het politieke momentum dat we vandaag de dag zien – weerspiegeld in recente rapporten en verklaringen – moet in de grootst mogelijke mate worden benut.
Duurzaam bankieren
De transitie naar een duurzame samenleving stelt ons voor grote uitdagingen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, zijn energiebesparende renovaties aan Belgische woningen cruciaal. Dit vereist aanzienlijke investeringen. Kredietverlening zal dan ook een belangrijke rol spelen, vooral omdat niet alle gezinnen de middelen hebben om deze renovaties te financieren. Febelfin werkt samen met de overheid aan oplossingen en benadrukt het belang van bewustwording en toegang tot EPC-data.
Fraude & veiligheid
Uit de resultaten van de Febelfin studie in samenwerking met het onderzoeksbureau Indiville blijkt dat cybercriminelen in 2023 massaal veel phishingberichten hebben uitgestuurd. Hoe is het gesteld met de kennis van de bevolking ten opzichte van online fraude? Welke fraudevormen zijn actueel, hoe ‘veilig’ gedragen we ons bij online aankopen en geven we nog altijd zo gemakkelijk onze codes door? Waar legt de sector de focus? Lees er alles over in onze storytelling.
Duurzaam bankieren
Febelfin benadrukt het belang van een open dialoog tussen de overheid en de financiële sector, om aangepaste kredietformules te kunnen ontwikkelen voor gezinnen. In dit opiniestuk legt de Beroepsvereniging van het krediet (BVK) i.s.m. met Embuild, FEBIAC en Febelfin uit welke cruciale maatregelen onmisbaar zijn, met de nadruk op bewustwording en de financiering van deze transitie.
Toezicht & beleid
De Belgische financiële sector verwelkomt de Verordening betreffende betalingsachterstand bij handelstransacties en ondersteunt het doel van de Commissie om achterstallige betalingen te bestrijden, maar heeft enkele bezorgdheden wat de impact betreft op de financiering van bedrijven in de EU.
Werken in de financiële sector
2023 was opnieuw een jaar met vele uitdagingen op maatschappelijk, politiek en economisch vlak, waarbij Febelfin zich volop heeft ingezet om bij te dragen aan een meer duurzame, innovatieve en inclusieve toekomst. Febelfin vertegenwoordigt de financiële sector. Maar wat betekent dat nu precies? Wat realiseerde Febelfin in 2023 en welke lopende projecten zijn er? Dat lees je in ons nieuwe jaarverslag.
Digitalisering & innovatie
Het gebruik van online bankdiensten blijft stijgen. Een vijfde van de Belgen (22%) geeft aan dat ze in 2023 vaker gebruik hebben gemaakt van digitaal bankieren via computer of bankapps dan het jaar ervoor en vooral de app blijkt het gebruik van de pc in te halen. Toch blijft het idee van een bankkantoor of bankautomaat in de buurt voor een groot deel van de Belgen belangrijk, ook al wordt er alsmaar minder een fysieke afspraak gemaakt of cash afgehaald. Ontdek alles hierover in onze storytelling.
Toezicht & beleid
In 2023 kwam de Europese Commissie met een voorstel van wettelijk kader voor een digitale euro. Binnen dit voorgestelde framework wordt de grondslag gelegd voor een digitale vorm van cash dat zou worden uitgegeven door de Europese Centrale Bank.
Financiering v/d economie
Dit Charter herbevestigt de inzet van de financiële sector voor gendergelijkheid en staat ook symbool voor een concreet engagement om de toegang tot verschillende financieringsbronnen voor ondernemers te verbeteren.
Duurzaam bankieren
Sinds de oprichting van Wo.Men in Finance in 2019 zien we een continue groei van de vertegenwoordiging van vrouwen op alle niveaus.
Ook de glass ceiling index van de financiële sector, welke de “dikte” meet van het glazen plafond (verschil tussen % vrouwen in totaal personeelsbestand en % vrouwen in senior posities) kent jaar na jaar een positieve evolutie. Dat blijkt uit het nieuwe jaarverslag van Wo.Men in Finance Belgium.
Digitalisering & innovatie
De bankoverstapdienst voor consumenten heeft betrekking op betaalrekeningen en gereglementeerde spaarrekeningen. De bankoverstapdienst voor betaalrekeningen is onderworpen aan het Wetboek Economisch Recht (Boek VII ‘Betalings- en kredietdiensten’ – Titel 3 ‘Betalingsdiensten’) en aan dit Reglement dat is opgesteld door de Belgische kredietinstellingen en bijkomende bepalingen bevat.