3 min leestijd
Fraudeurs zijn een kei in het hengelen naar bankgegevens en lichten zo ook mensen op. Naast het typische phishingbericht in je mailbox, proberen ze ook zoekmachines op het internet als bondgenoot te gebruiken. Een onschuldige opzoeking op Google kan tot een geplunderde bankrekening leiden.
Zoek je via een zoekmachine (bijvoorbeeld Google, Bing, Ecosia, …) een bepaalde klantendienst, dan kan je naar een vervalste website worden gebracht. Op die website vind je een telefoonnummer. Bel je daarnaar, dan krijg je geen betrouwbare medewerker aan de lijn maar wel een oplichter. Op het eerste gezicht lijkt die je te helpen, maar opgelet: op het einde van de rit vragen ze je een betaling uit te voeren, nemen ze de controle van je pc over en blijf je achter met een geplunderde rekening.
Het kan ook dat, wanneer je via een zoekmachine zoekt naar de internetbanking website van jouw bank, je te maken krijgt met een valse websitelink. Klik je hierop en geef je op de valse website jouw bankgegevens en geheime code in, dan geef je de online oplichters toegang tot je rekening en dan kunnen ze die plunderen.
Banken en het Cybersecurity Centrum België (CCB) trachten zo snel mogelijk verwijzingen naar frauduleuze telefoonnummers of websites in de zoekmachines te laten weghalen. Maar morgen kan er natuurlijk een nieuw frauduleus telefoonnummer of een nieuwe frauduleuze website online staan.
De boodschap is dan ook: wees waakzaam. Geef je bankgegevens nooit door via e-mail, sms of zoals hier: telefoon en websites. Laat niemand je computer overnemen die je niet kent. En voer zeker geen betalingen uit terwijl iemand je computer heeft overgenomen.
Ga nooit via een link naar de betaalsite van je bank. Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser.
Volg dan onmiddellijk deze stappen: