8 min leestijd
Belangrijk nieuw hulpmiddel voor bankklanten in de strijd tegen fraude
De banken starten met de invoering van de “verificatie van de naam van de begunstigde” voor overschrijvingen, ook wel gekend als de IBAN-naamcontrole. Deze verificatie waarschuwt jou als de naam en het rekeningnummer van de begunstigde niet overeenstemmen en wordt kosteloos aangeboden. Het biedt je meer vertrouwen en zekerheid dat het geld naar de juiste begunstigde wordt overgeschreven, verhoogt de efficiëntie van overschrijvingen en helpt bepaalde vormen van fraude in het kader van overschrijvingen te bestrijden. De invoering van deze verificatie zal gefaseerd gebeuren in aanloop naar de wettelijke start op 9 oktober 2025.
Tijdens de invoering van een overschrijvingsopdracht verifieert jouw bank bij de bank van de begunstigde of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde overeenstemmen. Als klant hoef je hiervoor geen bijkomende stappen te ondernemen want dit gebeurt automatisch.
Als de naam en het rekeningnummer niet (helemaal) overeenstemmen, zal jouw bank dit melden.
Jij beslist na een melding zelf of je met de overschrijving verder gaat met of zonder wijziging. Op dat vlak verandert er dus niets en ben je, net zoals vandaag al het geval is, zelf verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet. De verificatie dient met andere woorden als een waarschuwing en een hulpmiddel. In het geval de gegevens niet (helemaal) overeenstemmen, raden we aan om altijd de begunstigde te controleren om fraude en foutieve overschrijvingen te vermijden.
De ingevulde naam stemt overeen met de naam van de begunstigde.
De ingevulde naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Je hebt bijvoorbeeld een typefout gemaakt of de ingevulde naam wijkt licht af van de juiste naam. De bank zal in dat geval steeds de geregistreerde naam van de begunstigde melden.
De ingevulde naam stemt niet overeen met de naam van de begunstigde. Beslis je dan om verder te gaan zonder wijziging, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terecht komen. Wanneer de begunstigde een rechtspersoon is, zal de bank ook in dit geval de geregistreerde naam melden.
Het kan uitzonderlijk ook gebeuren dat de verificatie niet mogelijk is omwille van een technische storing of omdat de bank van de begunstigde niet (tijdig) kon antwoorden. Je bank zal je dit dan ook laten weten.
Bekijk zeker ook onze explainer video waarin we duidelijk uitleggen hoe de verificatie van de naam van de begunstigde werkt:
Voer de volledige correcte naam (voor- en achternaam) in van de begunstigde, anders zal je een foutmelding ontvangen.
Ontvang je een foutmelding, controleer dan altijd de betaalgegevens en neem indien nodig contact op met de begunstigde. Misschien heb je wel een vervalste factuur ontvangen.
Werk in jouw lijst met vertrouwde begunstigden de naam bij ingeval van een foutmelding om deze foutmelding in de toekomst te vermijden. Bijvoorbeeld: een overschrijving naar de begunstigde “papa” aanpassen naar de officiële naam van je vader. Doe je dit niet, dan zal je telkens een foutmelding blijven ontvangen.
Ten eerste geeft deze je meer vertrouwen dat jouw geld bij de juiste begunstigde terechtkomt.
Aangezien de bank de controle automatisch uitvoert, verlies je geen tijd en worden fouten vermeden. Dit alles draagt bij aan de efficiëntie van overschrijvingen.
Daarenboven helpt de verificatie fraudevormen in het kader van overschrijvingen, zoals factuurfraude, bestrijden en zo de veiligheid verhogen.
"De invoering van de verificatie van de naam van de begunstigde is een belangrijke stap vooruit. Deze biedt bankklanten extra vertrouwen dat hun geld bij de juiste begunstigde terechtkomt en draagt bij aan de efficiëntie van het betaalverkeer. Dankzij deze automatische verificatie kunnen we fouten in overschrijvingen beperken en tegelijkertijd bepaalde vormen van fraude beter bestrijden.", Karel Baert, CEO Febelfin
“De invoering van de IBAN-naamcontrole is een belangrijke stap vooruit in de strijd tegen bepaalde vormen van bankfraude. Dankzij deze gratis dienst krijgen consumenten een extra veiligheidsnet bij hun betalingen, wat het vertrouwen in digitaal bankieren moet vergroten. Ik zal samen met de banken evalueren of dit nieuwe systeem in de praktijk daadwerkelijk een positief effect heeft voor de consument en of er in een latere fase eventuele verbeteringen nodig zijn.”, Rob Beenders, Minister van Consumentenbescherming, Sociale Fraudebestrijding, Personen met een handicap en Gelijke Kansen
We beseffen dat de meldingen bij een foute benaming even wennen zullen zijn, maar als de gemelde tips worden toegepast, kan het aandeel van verificaties die niet overeenstemmen zoveel mogelijk beperkt worden tot de echte fraudegevallen. De banken zetten dan ook alles in het werk om het zo vlot mogelijk te laten verlopen voor klanten.
Ook ondernemingen zullen een inspanning moeten leveren: banken roepen begunstigde rechtspersonen en ondernemingen dan ook op om hun benamingen op facturen, bij hun bank en in de Kruispuntbank Ondernemingen correct te vermelden. Zo vragen wij hen om zowel hun wettelijke benamingen, handelsnamen en/of afkortingen te registreren bij het KBO via hun ondernemingsloket, om uiterlijk tegen de wettelijke start foutmeldingen bij overschrijvingen zoveel mogelijk te vermijden.
De Belgische banken gaan van start met de geleidelijke invoering van de “verificatie van de naam van de begunstigde” en zijn hiermee één van de eersten in Europa die deze verificatie invoeren.
Dit betekent dat de invoering van de verificatie gefaseerd zal verlopen, en dit verschillend kan zijn van bank tot bank. Elke bank beslist zelf hoe de verificatie van de naam van de begunstigde zal worden ingevoerd tussen nu en de wettelijke start op 9 oktober. In deze periode is het bijvoorbeeld mogelijk dat bij een bepaalde bank de verificatie slechts in één bankkanaal beschikbaar is (bv. mobiel bankieren of internetbankieren) en enkel naar begunstigden bij banken in België.
De volledige uitrol van deze verificatie naar alle banken in de eurozone en in alle bankkanalen zal finaal zijn tegen uiterlijk 9 oktober 2025. Dit kadert binnen de doelstelling van Europa om naar een veiliger betaalverkeer te evolueren.
Om een antwoord te bieden op veelvoorkomende vragen in het kader van de verificatie van de naam van de begunstigde, hebben we een FAQ opgesteld.