Hacker Hotline 2.0: Bordspel maakt jongeren cyberweerbaar

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

5 min leestijd

Febelfin lanceert nieuw bordspel om jongeren te wapenen tegen online fraude

 

Na twee succesvolle jaren op tournee door heel België met de mobiele escape game The Hacker Hotline, lanceert Febelfin nu een gloednieuw initiatief: Hacker Hotline 2.0, een interactief bordspel dat jongeren spelenderwijs bewust maakt van de gevaren van online oplichting. 

 

Van escape game naar klaslokaal 

 

Met The Hacker Hotline, een mobiele escape room, bereikte Febelfin tussen 2023 en 2025 maar liefst 1.966 deelnemers in 95 verschillende organisaties of bedrijven, verspreid over 71 steden en gemeenten in gans België. De escape game werd gespeeld door jongeren én ouderen, met als oudste deelnemer een enthousiaste 90-jarige.

“Eén deelnemer ging zelfs zo ver dat hij het spel volledig wist te resetten naar fabrieksinstellingen!”

In totaal legde het Hacker Hotline-team 19.000 kilometer af om mensen bewust te maken van phishing, geldezels en andere vormen van digitale fraude.

De reacties waren unaniem positief: van jongeren die zich geholpen voelden tot leerkrachten en begeleiders die het spel als een waardevolle tool beschouwden.

 

Hacker Hotline 2.0: een bordspel met impact

 

Febelfin bouwt voort op dit succes met een gratis bordspel dat jongeren spelenderwijs bewust maakt van de gevaren van online oplichting en dat leerkrachten kunnen aanvragen voor gebruik in de klas. Het spel is gericht op jongeren vanaf 12 jaar en leert hen:

  • welke vormen van online fraude er bestaan; 
  • hoe ze verdachte situaties herkennen; 
  • hoe ze zichzelf kunnen beschermen met goede cyberhygiëne. 
 

In deze video ontdek je stap voor stap hoe je het spel speelt, welke rollen er zijn, en hoe je punten scoort door cybergevaren te herkennen en te vermijden.

Het bordspel wordt ondersteund door praktisch lesmateriaal rond online fraude en geldezels, zodat leerkrachten meteen aan de slag kunnen. De workshops zijn beschikbaar in PowerPoint-formaat met speaking notes en volledig in lijn met de lesdoelstellingen van de eindtermen, zodat ze zelfstandig door de leerkrachten kunnen worden gegeven.

 

Waarom dit nodig blijft

 

Na de Hacker Hotline-tournee kunnen we vaststellen dat het cruciaal is om mensen én jongeren te blijven informeren over actuele fraudevormen zoals berichten via sociale media, valse e-mails, nepberichten van Card Stop of zelfs misbruik van tools zoals itsme. We zien immers dat jongeren vatbaar zijn voor online fraude. Dat wordt ook bevestigd door onderzoek van Febelfin:

Febelfin onderzoek uitgevoerd door Indiville, februari 2025.

  • 23% van de jongeren weet niet wat phishing is.
  • Bij jongeren zou 23% mogelijks hun bankcodes delen als daarom gevraagd wordt via e-mail, sms of een andere digitale weg –  nadat ze het bericht en de bijhorende website zorgvuldig hebben bekeken.
  • 5% van de jongeren zou echter wel zomaar hun codes delen. 
  • 13% van de jongeren zou zijn bankkaart zomaar opsturen indien ‘hun bank’ hierom vraagt.
  • 1 op 3 jongeren zien extra veiligheidsstappen bij online aankopen als een obstakel.
  • 45% van de jongeren hebben nog nooit van het fenomeen ‘geldezels’ gehoord.

Febelfin blijft zich inzetten voor meer financiële educatie, digitale en financiële inclusie, en dit bordspel is een nieuwe stap in die richting.

 

Hacker Hotline aanvragen? Zo doe je dat!

 

Leerkrachten en organisaties kunnen het bordspel Hacker Hotline eenvoudig aanvragen via info@febelfin.be. Je hebt twee opties:

  • Afhalen in de kantoren van Febelfin
  • Laten opsturen – de verzendkosten zijn voor rekening van de aanvrager

Daarnaast zal het spel ook gratis uitgedeeld worden op verschillende leerkrachtenbeurzen.