Workshop geldezels

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

Febelfin ontwikkelde voor leerkrachten enkele workshops die leerkrachten zelfstandig kunnen geven. Elk pakket bevat heldere uitleg, bijhorende speaking notes, realistische cases, interactieve oefeningen en een quiz.

 

Workshop geldezels

 

In deze workshop leren jongeren over het fenomeen van geldezels: jongeren die door criminelen worden geronseld om hun bankrekening en kaart uit te lenen in ruil voor een vergoeding. Wat op het eerste gezicht lijkt op “snel geld verdienen”, blijkt in werkelijkheid strafbaar en risicovol gedrag te zijn.

Via confronterende video’s, realistische cases en interactieve vragen ontdekken jongeren hoe phishing en geldezelpraktijken werken, hoe ze zelf benaderd kunnen worden via sociale media, en wat de juridische gevolgen zijn. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de jongeren die benaderd worden, effectief op het aanbod ingaat.

De workshop stimuleert bewustwording, kritisch denken en digitale weerbaarheid, en kadert binnen Febelfins bredere missie rond financiële educatie en cyberveiligheid.

Duur van de workshop

  • Geschatte duur: ± 50 minuten
  • Maximale duur: tot 1 uur, afhankelijk van interactie en vragen
  • De workshop kan ingekort worden door minder tijd te besteden aan quizvragen of opdrachten, of verlengd door meer ruimte te geven aan discussie en reflectie.

Lesdoelstellingen & eindtermen

 
  • De workshop geldezels sluit aan bij de eindtermen voor financiële en digitale competenties binnen vakken zoals mens en samenleving, PAV, en socio-economie. Hieronder een overzicht:

  • Financiële geletterdheid en bewustwording
    • De leerling kan het belang van veilig omgaan met geld en persoonlijke gegevens toelichten.
    • De leerling kan situaties herkennen waarin financiële oplichting voorkomt (zoals phishing en geldezels).
    • De leerling kan de gevolgen van risicovol financieel gedrag inschatten.
  • Digitale weerbaarheid en mediawijsheid
    • De leerling kan kritisch omgaan met informatie op sociale media.
    • De leerling kan online risico’s herkennen en gepast reageren (bv. rapporteren, hulp zoeken).
    • De leerling kan uitleggen hoe cybercriminelen jongeren benaderen en welke technieken ze gebruiken.
  • Juridisch en maatschappelijk inzicht
    • De leerling begrijpt dat het uitlenen van bankgegevens strafbaar is en kan de juridische gevolgen benoemen.
    • De leerling kan het verschil uitleggen tussen slachtoffer en medeplichtige in frauduleuze praktijken.