11 december 2025 - 6 min leestijd
Febelfin onderzoekt jaarlijks hoe jongeren omgaan met het fenomeen geldezels. Uit het meest recente onderzoek, uitgevoerd door Indiville in opdracht van Febelfin*, blijkt dat jongeren nog steeds een bijzonder kwetsbare doelgroep vormen. Ondanks aanhoudende sensibiliseringsinspanningen blijft het risico groot dat ze hun bankkaart en pincode uitlenen aan criminelen – vaak zonder zich bewust te zijn van de gevolgen.
*IndiVille onderzoek, 20 januari – 9 februari 2025, op een representatief staal van de Belgische bevolking n: 2149 NL/FR enquêtes, leeftijd 16-79. Maximale foutenmarge: 2,1%
Een geldezel is iemand die zijn bankrekening, bankkaart en pincode – bewust of onbewust – beschikbaar stelt aan criminelen om geld wit te wassen. Deze vorm van fraude maakt het mogelijk voor criminelen om misdaadgeld, verkregen door bijvoorbeeld phishing, op de rekening van de geldezel te storten. Vervolgens haalt de geldezel het bedrag of stort hij/zij het naar andere rekeningen. Zo blijven criminele organisaties buiten beeld, terwijl de geldezel de zware gevolgen draagt.
“Zonder geldezels kan phishing niet werken. Ze zijn een cruciale schakel in het fraudecircuit.”
De verleiding is groot: jongeren worden via sociale media, e-mail of andere online kanalen gelokt onder het mom van snel en eenvoudig geld verdienen. Uit het onderzoek blijkt dat 7% van de jongeren al rechtstreeks werd benaderd om geldezel te worden. Nog eens 12% kent iemand die hiervoor werd gecontacteerd. Van de jongeren die effectief benaderd werden, ging meer dan 60% op het aanbod in.
Hoewel er inspanningen worden geleverd om jongeren te sensibiliseren, blijft hun kwetsbaarheid groot. Zo geeft 14% van de jongeren (16-30 jaar) aan bereid te zijn hun bankkaart mét pincode af te geven aan een onbekende. Ter vergelijking: in de totale bevolking bedraagt dit 5%.
De kennis over het fenomeen blijft beperkt. Slechts 24% van de jongeren weet wat een geldezel is, terwijl 45% er zelfs nog nooit van gehoord heeft. In de totale bevolking ligt de bekendheid iets hoger, met 39% die het fenomeen effectief kent.
Wie als geldezel optreedt, riskeert:
Jongeren zijn onvoldoende op de hoogte van de strafbaarheid van deze fraudevorm. Hoewel 77% van de jongeren weet dat dienstdoen als geldezel strafbaar is, denkt nog 13% dat dit niet het geval is. In de totale bevolking ligt de kennis hierover hoger: 88% weet dat het strafbaar is.
De cijfers tonen aan dat de bekendheid over het fenomeen geldezels bij jongeren nog steeds te laag ligt. Bovendien zijn jongeren onvoldoende op de hoogte van de verregaande risico’s. Sensibilisering en educatie blijven dus essentieel. Febelfin blijft inzetten op gerichte campagnes, workshops en educatief materiaal, zowel voor jongeren als hun begeleiders.
Het volgende materiaal is beschikbaar op onze website om de bewustwording van jongeren te bevorderen:
Alles over geldezels en onze initiatieven in dit kader vind je op deze pagina.