4 min leestijd
Als de naam MiFID II valt, is het beleggersprofiel vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van de Europese beleggersrichtlijn. Waarom dat zo is en waarom je er blij mee moet zijn, ontdek je hier.
Een beleggersprofiel zorgt ervoor dat jij enkel die financiële producten krijgt die het beste bij jou passen.
In jouw beleggersprofiel staan verschillende dingen:
Op basis van je beleggersprofiel weet de bank perfect welke producten ze je kan aanbieden.
Je bank stelt je beleggersprofiel op aan de hand van een vragenlijst.
Niet alle instellingen gebruiken dezelfde vragenlijsten. Elke bank kan haar eigen vragenlijst gebruiken en die op maat snijden van haar productaanbod. Zo krijg je geen vragen die niet pertinent zijn.
Een financiële instelling die opties en gestructureerde producten met hefboomwerking aanbiedt, zal met andere woorden andere vragen stellen dan een financiële instelling die eenvoudige beleggingsfondsen aanbiedt.
Hoewel de vragen kunnen verschillen, wordt je kennis en ervaring overal even grondig getest.
Over het algemeen kom je uit bij een van de volgende beleggersprofielen:
De benaming, het aantal en de soort kunnen verschillen van bank tot bank.
De Belgische toezichthouder FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) houdt hierop toezicht. Via inspecties van de financiële instellingen kan zij de vragenlijsten toetsen op hun volledigheid, coherentie en betrouwbaarheid.
Via mystery shopping kan de FSMA bovendien nagaan of de financiële instellingen het klantenprofiel daadwerkelijk correct opmaken en naleven wanneer zij beleggingsdiensten verlenen.
Nee, je kan niet geweigerd worden. De vragenlijst dient enkel om je beleggersprofiel op te stellen.
Als je financiële instelling op basis van je beleggersprofiel zou vaststellen dat een bepaald type product niet geschikt is voor jou, zal zij je dat specifieke product niet kunnen aanbevelen. Zij zal dan samen met jou en op basis van je profiel op zoek gaan naar andere producten die wel geschikt zijn.
Een financiële instelling mag je helpen om een financieel product te leren begrijpen als zij vaststelt dat je de werking van het product fout inschat. Zo kan zij bijvoorbeeld een informatiebrochure meegeven.
Zij mag de vragenlijst echter niet in jouw plaats beantwoorden. Ook mag ze geen antwoorden suggereren.
Een MiFID vragenlijst is zowel een gelegenheid voor de bank om jou beter te leren kennen als een opportuniteit voor jou om je wensen duidelijk te maken. Een eerlijke en correcte invulling is dan ook in het belang van iedereen.
Mocht een financiële instelling toch de vragenlijsten helpen invullen, dan zou zij zich blootstellen aan aanzienlijke sancties. De FSMA kan dergelijke praktijken opsporen via mystery shopping.