Bankhelpdeskfraude

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

3 min leestijd

Werd jouw onderneming al eens telefonisch benaderd door een zogenaamde ‘bankmedewerker’? Bij bankhelpdeskfraude worden ondernemers opgebeld door fraudeurs die zich voordoen als een bankmedewerker. Ze overtuigen ondernemers dat er verdachte transacties werden gedetecteerd op hun bedrijfsrekening. Nadien vragen ze hen om hun computerscherm van op afstand te laten overnemen en hun persoonlijke codes door te geven. Zo slagen de oplichters erin om grote sommen geld te stelen. Deze fraudevorm is in opmars en kan leiden tot grote financiële schade op korte tijd.

Hoe werkt het?

 

Meestal krijgt de ondernemer een telefoontje van een zogenaamde medewerker (van de fraudeafdeling) van zijn/haar bank die waarschuwt dat er zopas verdachte transacties op de rekening van de onderneming werden gedetecteerd. De fraudeur overtuigt de ondernemer van de dringende situatie en geeft advies om erger te voorkomen.

Zodra het slachtoffer mee is in het verhaal wordt gevraagd om geld over te maken naar (niet-bestaande) ‘veilige rekeningen’, ofwel om samen met de zogenaamde ‘bankmedewerker’ (niet-bestaande) frauduleuze overschrijvingen te annuleren.

Oplichters zullen ook vragen om software te installeren (Anydesk, Teamviewer…) waarmee de zogenaamde ‘bankmedewerker’ de ondernemer kan helpen. Op die manier krijgt de fraudeur de volledige controle over de computer of smartphone van het slachtoffer. Hij/zij bepaalt wat de ondernemer kan zien en wat niet en kan dus in naam van de bedrijfsklant online bankieren en overschrijvingen (laten) uitvoeren vanaf de professionele en privérekeningen van het slachtoffer. De ondernemer ondertekent deze overschrijvingen, denkende dat deze naar veilige rekeningen gaan of hij/zij deze overschrijvingen aan het annuleren is.

Tips om jezelf en je onderneming te beschermen

 
  • Wanneer je wordt opgebeld door een bankmedewerker die je vraagt om software te installeren zodat hij/zij je computer kan overnemen, ga hier dan niet op in en beëindig meteen het gesprek!
  • Een bank zal je nooit vragen om software te installeren om vanop afstand je scherm over te nemen of je persoonlijke codes te delen
  • Neem de nodige maatregelen: informeer je collega’s, vrienden of werknemers hierover zodat ze zich beter kunnen wapenen tegen deze fraudevorm

Toch in de val getrapt?

  • Neem zo snel mogelijk contact op met de bank van je onderneming. Via speciale fraudenummers is de bank 24/7 bereikbaar om online fraude te melden. Een overzicht van alle contactpunten kan je terugvinden op de website van Card Stop.
  • Verwittig Card Stop (078 170 170)
  • Dien een klacht in bij de politie