3 min leestijd
Werd jouw onderneming al eens telefonisch benaderd door een zogenaamde ‘bankmedewerker’? Bij bankhelpdeskfraude worden ondernemers opgebeld door fraudeurs die zich voordoen als een bankmedewerker. Ze overtuigen ondernemers dat er verdachte transacties werden gedetecteerd op hun bedrijfsrekening. Nadien vragen ze hen om hun computerscherm van op afstand te laten overnemen en hun persoonlijke codes door te geven. Zo slagen de oplichters erin om grote sommen geld te stelen. Deze fraudevorm is in opmars en kan leiden tot grote financiële schade op korte tijd.
Meestal krijgt de ondernemer een telefoontje van een zogenaamde medewerker (van de fraudeafdeling) van zijn/haar bank die waarschuwt dat er zopas verdachte transacties op de rekening van de onderneming werden gedetecteerd. De fraudeur overtuigt de ondernemer van de dringende situatie en geeft advies om erger te voorkomen.
Zodra het slachtoffer mee is in het verhaal wordt gevraagd om geld over te maken naar (niet-bestaande) ‘veilige rekeningen’, ofwel om samen met de zogenaamde ‘bankmedewerker’ (niet-bestaande) frauduleuze overschrijvingen te annuleren.
Oplichters zullen ook vragen om software te installeren (Anydesk, Teamviewer…) waarmee de zogenaamde ‘bankmedewerker’ de ondernemer kan helpen. Op die manier krijgt de fraudeur de volledige controle over de computer of smartphone van het slachtoffer. Hij/zij bepaalt wat de ondernemer kan zien en wat niet en kan dus in naam van de bedrijfsklant online bankieren en overschrijvingen (laten) uitvoeren vanaf de professionele en privérekeningen van het slachtoffer. De ondernemer ondertekent deze overschrijvingen, denkende dat deze naar veilige rekeningen gaan of hij/zij deze overschrijvingen aan het annuleren is.