Staatsbon: Banken stellen alles in het werk om klanten te helpen

29 augustus 2023 - 2 min leestijd

Sinds 24 augustus kan de consument intekenen op de staatsbon, een obligatie die wordt uitgegeven door de overheid. Dit kan zowel rechtstreeks via de overheid, als via een heel aantal banken (ABN AMRO Private Banking; Bank Degroof Petercam; Belfius Bank, Beobank, BNP Paribas Fortis; Bpost Bank; Crelan; Deutsche Bank; ING; KBC; Keytrade Bank ; Leleux Associated Brokers; vdk bank).

 

De staatsbon kent een bijzonder succes en dat zorgt voor enige drukte bij de banken. Ongeveer de helft van alle inschrijvingen verloopt via hen.

Febelfin wil benadrukken dat de banken alles in het werk stellen om hun klanten zo goed en vlot mogelijk te helpen bij de inschrijving op de staatsbon. Een heel aantal banken hebben tijdelijk hun capaciteit verhoogd en extra medewerkers ingezet (bijvoorbeeld in de callcenters) om hun klanten zo goed als mogelijk bij te staan teneinde ook de wettelijke regels inzake beleggingsdiensten (MiFID) te respecteren.

Het kan dat klanten – bij het overschrijven van bijzonder hoge bedragen – geconfronteerd worden met overschrijvingslimieten of fraudedetectiesystemen van de banken. Dit is verschillend van bank tot bank. Het is immers heel uitzonderlijk dat klanten zo’n grote bedragen overschrijven. Die maatregelen bestaan juist om eventuele pogingen van online fraude tegen te gaan, en dus om de klanten te beschermen. De banken zijn zich bewust van de uitzonderlijke toestand, en stellen daarom alles in het werk om de klanten zo snel en goed mogelijk te begeleiden en aan hun wensen te voldoen binnen de voorziene inschrijvingsperiode.