19 december 2024 - 3 min leestijd
Het digitaal betalen is de voorbije jaren sterk toegenomen, terwijl het cashgebruik afneemt. Deze tendens is al verschillende jaren zichtbaar in heel Europa en in België, en wordt bevestigd door een studie van de Europese Centrale Bank die vandaag is gepubliceerd. Ondanks het wijzigend klantengedrag en dalend cashgebruik blijft de banksector zich inzetten om de toegang tot cash te verzekeren voor alle burgers, onder andere dankzij een aangepast netwerk van geldautomaten.
Digitaal betalen is voor de meerderheid van de Belgen niet meer uit hun dagelijks leven weg te denken. Net zoals in de rest van Europa, doen burgers alsmaar vaker beroep op digitale betaalmethoden en gebruiken ze minder cash geld. Er is uiteraard nog steeds een basisbehoefte aan cash als betaalmiddel, maar het gebruik ervan blijft verder dalen in België. De studie over betaalgebruik van de ECB die vandaag werd gepubliceerd toont eveneens aan dat het cashgebruik is gedaald tot 39%. Samen met Nederland (22%), Finland (27%) en Luxemburg (37%) behoort België tot de groep van landen waar cash het minst gebruikt wordt in Europa. In 2022 bedroeg dit cijfer nog 45% en drie jaar daarvoor 57%.
Slechts voor 15% van de Belgen draagt cash de voorkeur weg als betaalmiddel, dit is eveneens een van de laagste cijfers in Europa. In de vorige studie bedroeg het cijfer voor België bijna 20% wat erop wijst dat minder en minder Belgen cash wensen te gebruiken voor hun dagdagelijkse betalingen.
Bank Degroof Petercam; Belfius Bank, Beobank, BNP Paribas Fortis; Bpost Bank; Crelan; Deutsche Bank; ING; KBC; Keytrade Bank ; Leleux Associated Brokers; Van de PUT & Co; VDK Spaarbank
Ondanks de structurele daling van het cashgebruik, blijft de banksector zich engageren om de toegang tot cash te garanderen in België. Het protocol dat we afgesloten hebben met de overheid om de bereikbaarheid en beschikbaarheid van geldautomaten te garanderen is een bewijs van dit engagement. De geleidelijke verbetering wat betreft de tevredenheid van de Belgen over de beschikbaarheid van geldautomaten ten opzichte van twee jaar geleden is alvast een positief signaal. Dit neemt niet weg dat de ontevredenheid van de Belgen nog te hoog is in vergelijking met de andere Europese landen en de sector hier aandacht voor heeft. Dit is geen verrassing aangezien we ons in een transitieperiode bevinden met de uitrol van het nieuwe geldautomaten netwerk.
Dankzij het initiatief van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC/CBC werd een nieuw netwerk van geldautomaten geïntroduceerd, de zogenaamde CASH-punten. Deze vervangen de bestaande geldautomaten van de betrokken banken en staan niet meer opgesteld in het bankkantoor zelf. De andere banken hebben ervoor gekozen om hun geldautomaten onder de eigen merknaam verder aan te bieden in hun kantoren. Dit betekent uiteraard een zekere aanpassing voor vele klanten, maar draagt bij aan de verbetering van de geografische spreiding van geldautomaten in België
In dit kader lanceerden we het afgelopen jaar eveneens de gloednieuwe website ikzoekeengeldautomaat.be. Deze website heeft als doel de consument te helpen bij het vinden van een geldautomaat. Je kan op de site snel en eenvoudig een bankautomaat in de buurt vinden. Bovendien geeft ze ook meer details, zoals informatie over de mogelijkheid om cash geld te storten en de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers.