​​Slim omgaan met je geld: investeer in je toekomst, niet in een fontein​

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

6 min leestijd

Febelfin lanceert opvallende campagne met levende standbeelden om mensen slimmer te doen omgaan met geld.

Jaarlijks belanden er miljoenen euro’s in fonteinen, in de hoop op geluk - zoals in de Trevifontein in Rome. Maar hoeveel wensen komen daadwerkelijk uit? Geld in een fontein gooien en hopen op een mooie financiële toekomst is een mooi gebaar, maar geen duurzame financiële strategie. Financiële keuzes laat je beter niet aan het toeval over. Met een in het oog springende fontein lanceert Febelfin in Brussel een nieuwe campagne over financiële educatie. Want kennis van geldzaken is essentieel om je financiële toekomst zélf in handen te nemen.

 

🎯 Campagneactivatie: een fontein met een boodschap 

 

​​​Op donderdag 18 september brengt Febelfin de sfeer van Rome naar Brussel. Van 10u tot 18u ​​verrijst​​ er een heuse fontein op het De Brouckèreplein waar voorbijgangers verleid worden om een muntje in het water te gooien op goed geluk. Straatartiesten kruipen in de huid van levende standbeelden die slim advies delen over hoe de bezoekers hun geld verstandiger kunnen besteden. Bekende influencers zoals Jacques Delfosse en An-Katrien Casselman wagen zich ook aan een marmeren transformatie om geldgooiers te verrassen met hun beste geldtips. ​​ 
 

💡 De boodschap is duidelijk: gooi je geld niet zomaar weg, maar neem je financiële toekomst in eigen handen. Er zijn tal van mogelijkheden om te sparen of te beleggen. 

👉 Lees meer informatie op onze website, en/of praat erover met je bankier. 

 

📊 Onderzoek toont nood aan financiële educatie

 

Febelfin neemt dit initiatief omdat de financiële weerbaarheid van Belgische gezinnen onder druk staat. Uit een recente studie van Deloitte en Argenta blijkt dat 54% van de Belgische huishoudens als financieel kwetsbaar wordt beschouwd. Jongvolwassenen zijn het meest getroffen, en slechts één op drie beschikt over voldoende financiële vaardigheden.

 

Dat wordt ook bevestigd door een recente studie van Febelfin in samenwerking met onderzoeksbureau Indiville: zowel jongeren als ouderen missen nog steeds financiële kennis en zelfvertrouwen. Tegelijk is de vraag naar duidelijke informatie groot bij beide generaties.

  • Gemiddeld beoordelen Belgen hun financiële kennis met 6,8/10. Jongeren (16–30 jaar) scoren lager (6,4), terwijl beleggers hoger scoren (7,2). 

  • De meeste kennis zit bij dagelijkse zaken zoals digitaal bankieren, contactloos betalen en administratie. 

  • Jongeren weten minder over cryptomunten, beleggen, lenen en pensioensparen. Ouderen scoren hier duidelijk beter. 

  • De grootste verschillen tussen generaties zitten in zelfstandig financieel handelen, pensioensparen, administratie en lenen. 

  • Jongeren willen vooral meer info over beleggen, terwijl ouderen focussen op online veiligheid. 

  • De algemene behoefte aan financiële informatie is in 2025 toegenomen — vooral bij jongeren. 

Onderzoek van Febelfin in samenwerking met Indiville uitgevoerd in februari 2025 met 2149 respondenten waaronder 765 jongeren. 

 

Financiële stress blijft een realiteit 

 

​​Financi​ële stress bezorgt nog steeds heel wat mensen kopzorgen. Zo geeft 37% van de bevolking aan dat ze soms wakker liggen van geldzorgen. Het blijken vooral ​jongeren die er slapeloze nachten van krijgen: 43 % ervaart stress over hun persoonlijke financi​ën. Bij ouderen is dat 35 %. Erger nog: 30% van de jongeren vreest ​​​​dat hun​​ bankkaart wordt geweigerd door onvoldoende saldo.​​  

 

Ook online fraude vraagt om betere kennis

Studie van Febelfin uitgevoerd door IndiVille, februari 2025. Meer info: dossier-phishing-nl.pdf 

 
  • Naast phishing gebruiken oplichters steeds vaker andere vormen van online fraude om slachtoffers te misleiden. Bijna de helft van de Belgen tast volledig in het duister wanneer gevraagd wordt naar hun kennis over deze fraudevormen.  

  • 8% van de Belgische bevolking heeft nog nooit van phishing gehoord. Bij jongeren is dit cijfer nog zorgwekkender: 23%. 

  • Bij jongeren zou 23% mogelijks hun bankcodes delen als daarom gevraagd wordt via e-mail, sms of een andere digitale weg – nadat ze het bericht en de bijhorende website zorgvuldig hebben bekeken. 

  • 1 op de 5 Belgen zien veiligheidsstappen bij online aankopen eerder als een last dan als een bescherming. Vooral bij jongeren worden deze vaker als een obstakel gezien (30%). 

Financiële educatie helpt dus niet alleen om slimmer te sparen of te beleggen, maar ook om zich beter te wapenen tegen online fraude en financieel weerbaarder te worden.  

Deze cijfers tonen aan dat de nood aan financiële educatie groot is, en dat alle leeftijdsgroepen baat hebben bij voldoende kennis en ondersteuning. Het is bijzonder belangrijk dit blijvend onder de aandacht te plaatsen en de nodige acties te ondernemen.  

 

🤝 Sectorinitiatieven en oproep tot samenwerking 

 

De Belgische financiële sector zet volop in op financiële educatie via initiatieven zoals: 

  • De interactieve geldautomaat in Technopolis voor de allerkleinsten onder ons  

 

Met deze campagne wil Febelfin niet alleen bewustwording creëren, maar ook een oproep doen aan overheid, onderwijs en andere stakeholders om het belang van financiële educatie te onderschrijven en mee uit te dragen. Ook ouders spelen hierin een cruciale rol.