2 februari 2024 - 2 min leestijd
Er wordt consumenten aangeraden om nooit bankgegevens te delen
De laatste tijd worden meer en meer mensen opgebeld door een nummer dat begint met ‘04’. De stem aan de andere kant van de lijn beweert een medewerker van Card Stop te zijn en informeert dat er verdachte transacties zijn gedetecteerd op een bankrekening. In realiteit gaat het hier om een frauduleuze oproep die niet van Card Stop komt maar van oplichters. Worldline en Febelfin herinneren consumenten eraan dat ze best nooit gegevens delen via sms, e-mail, sociale media of telefoon.
De oplichters gebruiken verschillende technieken om naar de bankgegevens van hun slachtoffers te vissen: sms, mail, sociale media en telefoonoproepen. In dat geval bellen ze de consumenten op terwijl ze zich voordoen als Card Stop-medewerker (vaak klinkt er eerst een geautomatiseerde boodschap) en informeren hen over frauduleuze transacties op hun bankrekening. Via enkele gewiekste manipulatietechnieken vragen de fraudeurs de slachtoffers om een ongebruikelijke handeling uit te voeren - zoals het downloaden van een applicatie op hun mobiele telefoon - om op die manier toegang te krijgen tot hun persoonlijke gegevens. Deze praktijken leiden uiteindelijk vaak tot een geplunderde bankrekening.
Worldline herhaalt enkele voorzichtigheidsregels om niet in de val te lopen:
Wie toch in de val is getrapt volgt volgens Worldline best zo snel mogelijk het volgende stappenplan: