23 januari 2023 - 3 min leestijd
In de strijd tegen online fraude bieden de banken een specifieke dienst aan waarop klanten 24/7 een beroep kunnen doen om hun bankapplicaties te laten blokkeren als ze slachtoffer zijn van online fraude. Meer info hieronder.
Online fraude is alomtegenwoordig en helaas doen fraudeurs ook overuren: een online fraudeur kan op elk moment een misdrijf plegen, ook na de kantooruren of in het weekend. Het is daarom dat banken een continue klantendienst aanbieden in geval van online fraude. De banken zijn 24/7 bereikbaar via speciale fraudenummers. Banken kunnen dan onmiddellijk de bankapplicaties van hun klant blokkeren als hij/zij vermoeden heeft van misbruik ervan. Hoe kan je jouw bank bereiken in geval van fraude? Deze gegevens zijn te vinden op de pagina van Card Stop.
Fraudepogingen zijn nog steeds talrijk. De meest voorkomende fraudevorm blijft phishing: online fraudeurs hengelen hierbij naar de bankgegevens en persoonlijke bankcodes van hun slachtoffers. Hun modus operandi? Ze sturen hun slachtoffers een e-mail, sms, berichtje via Whatsapp, Facebook Messenger of andere sociale media die een link bevat naar een valse website. Als ze hun persoonlijke bankcodes op die valse website invullen geven ze de fraudeurs vrije toegang tot hun bankrekening. En zolang de bankkaart en/of bankapplicatie van het slachtoffer niet geblokkeerd zijn/is kunnen oplichters gelden van de bankrekening halen. Maar ook voor andere online fraudepogingen blijft het uitkijken geblazen. Als je vermoedt dat je slachtoffer bent geworden van een fraudepoging, kan je beroep doen op de 24/7 dienst van je bank om je bankapplicatie zo snel mogelijk te laten blokkeren.
Volg dan onmiddellijk deze stappen: