Een telefoontje van “Card Stop”? Opgepast, dat is fraude!

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

23 mei 2024 - 2 min leestijd

De laatste tijd worden meer en meer mensen opgebeld door Belgische nummers. De stem aan de andere kant van de lijn beweert een medewerker van Card Stop te zijn en informeert dat er verdachte transacties zijn gedetecteerd op een bankrekening. In realiteit gaat het hier om een frauduleuze oproep die niet van Card Stop komt maar van oplichters. 

 

De oplichters gebruiken verschillende technieken om naar de bankgegevens van hun slachtoffers te vissen: sms, mail, sociale media en telefoonoproepen. In dat geval bellen ze de consumenten op terwijl ze zich voordoen als Card Stop-medewerker (vaak klinkt er eerst een geautomatiseerde boodschap) en informeren hen over frauduleuze transacties op hun bankrekening. Via enkele gewiekste manipulatietechnieken vragen de fraudeurs de slachtoffers om een ongebruikelijke handeling uit te voeren om op die manier toegang te krijgen tot hun persoonlijke gegevens. Deze praktijken leiden uiteindelijk vaak tot een geplunderde bankrekening. 

Febelfin herhaalt enkele voorzichtigheidsregels om niet in de val te lopen: 

  • Card Stop zal nooit proactief kaarthouders opbellen om ze op de hoogte te brengen van frauduleuze transacties. Accepteer daarom geen oproepen waarin wordt gevraagd om actie te ondernemen namens Card Stop. Dit zijn frauduleuze oproepen die bedoeld zijn om persoonlijke gegevens te verkrijgen. Hang onmiddellijk op! 
  • Geef nooit je pincode of andere bankcodes door via telefoon, of via een link die wordt gestuurd per mail, sms of sociale media. Card Stop, of banken, zullen nooit om dit soort informatie vragen. 
  • Er zal je ook nooit worden gevraagd om jouw bankkaartlezer of een ander identificatiemiddel voor online bankieren (bv. itsme) te gebruiken om een betaling te bevestigen of om frauduleuze transacties te annuleren.   

Wie toch in de val is getrapt volgt volgens Worldline best zo snel mogelijk het volgende stappenplan:

  • Neem snel contact op met je bank. De banken beschikken over fraudediensten die hiervoor 24/7 beschikbaar zijn. De contactgegevens vind je op de website van Card Stop.  
  • Blokkeer je kaart onmiddellijk door Card Stop te bellen op 078 170 170. 
  • Dien een klacht in bij de politie.