Veilig betalen tijdens de feestdagen, dat doe je zo

16 december 2021 - 5 min leestijd

De feestdagen zijn in aantocht. En wie feestdagen zegt, zegt ook drukke koopjesperiode.

• Mensen doen hun aankopen zowel online als in fysieke winkels, en daarbij betaalt men meestal digitaal. Dit was in 2020 sinds de start van de coronacrisis het geval en die trend zet zich dus verder: mensen blijven in de winkels sneller hun kaart bovenhalen.
  • Men ging dit jaar ook steeds vaker contactloos betalen. In oktober 2021 betaalden we maar liefst in 57% van de betaaltransacties contactloos wanneer men een kaartbetaling uitvoerde. Een enorme stijging als je weet dat contactloze betalingen in februari 2020 slechts 16% van alle kaartbetalingen uitmaakten.
  • Febelfin deelt graag ook nog enkele tips om veilig te betalen tijdens de feestdagen.

Een digitaal en contactloos 2021

2021 was wederom een bijzonder jaar: we pasten ons aan en leerden samenleven met het coronavirus, terwijl er stilaan meer ruimte kwam om het dagdagelijkse leven terug op te starten. Met de feestdagen voor de deur, breekt er dan ook weer een drukke koopjesperiode aan: vele mensen shoppen in online webshops, maar men heeft ook de weg naar de fysieke winkels teruggevonden. Uit recente cijfers blijkt dat digitaal betalen het perfecte middel blijft om makkelijk en veilig te betalen. Mensen betalen in fysieke winkels vaak digitaal én contactloos: nog steeds helemaal coronaproof, en makkelijk in gebruik.

Het afhalen van cash geld kent reeds enkele jaren een dalend verloop. Met de start van de coronacrisis in 2020 en de hierbij horende gezondheidsmaatregelen raakte deze daling in een stroomversnelling zoals blijkt uit onderstaande grafiek. De kaartbetalingen daarentegen hebben zich meer dan hersteld en bevinden zich terug boven het pre-coronaniveau.

Verder raakt contactloos betalen steeds meer ingeburgerd: in oktober 2021 betaalden we maar liefst in 57% van de betaaltransacties contactloos bij een kaartbetaling. Het feit dat dit een makkelijke en veilige manier blijft om te betalen, draagt hier zeker tot bij.

Zo betaal je veilig voor jouw eindejaarsaankopen

Digitaal betalen is dan ook een snelle, makkelijke en veilige keuze, welke optie je ook verkiest (betalen met de kaart in de winkel, contactloos, via de smartphone, een overschrijving of online betaling). Febelfin benadrukt graag nog enkele tips om dit jaar je betalingen veilig te houden.

Betalen met de kaart in de winkel:

• Deel de pincode van je bankkaart met niemand en noteer ze nergens.
  • Scherm het toetsenbord af wanneer je je pincode intikt en zorg ervoor dat niemand over je schouder kan meekijken.
  • Ben je je kaart verloren? Of is ze gestolen? Contacteer dan onmiddellijk Card Stop.

Betalen met de smartphone:

• Doe nooit betalingen via een onbeveiligd wifi-netwerk.
  • Gebruik de meest recente versie van je betaalapp en zorg dat alle updates zijn uitgevoerd.
  • Scherm het toetsenbord af wanneer je je geheime code intikt en zorg ervoor dat niemand kan meekijken.
  • Deel de code van je smartphone of bankapp nooit. Schrijf deze nooit neer.

Online betalen:

• Kies voor webwinkels die je zelf kent.
  • Controleer of de betaalzone van de website goed beveiligd is: het webadres begint met https (i.p.v. http) en er verschijnt een hangslot.
  • Check de beoordelingen van andere klanten en kijk na of de website alle reglementering volgt: je moet informatie terugvinden over het terugsturen van goederen, de betaalwijzen, …

Phishers nemen geen kerstvakantie

Fraudeurs gaan niet even op vakantie met Kerst en Nieuwjaar. Febelfin roept op om op je hoede te blijven voor phishingberichten. Deze zijn misschien gecamoufleerd als voordelige eindejaarsdeals, of wie weet vraagt een fraudeur in naam van “je bank” je om jouw bankgegevens door te geven en up te daten. Je bank en/of andere instelling zal je nooit om je geheime codes vragen. Ga hier niet op in.

Met onderstaande tips geef je phishing geen kans:

• Geef nooit je pincode of geheime codes door via telefoon, mail, sms of sociale media.
  • Negeer berichten die je via een link naar een betaalsite of een app of site van je bank brengen. Deze kunnen vals zijn.
  • Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.

Toch in de val getrapt?