6 maanden na lancering: E-learning ‘Digicoach’ is een succes

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

6 min leestijd

319 vrijwilligers en professionelen verkleinen de digitale kloof op vlak van online banking

 

BRUSSEL, 8 december 2023 - Een half jaar na de lancering van de E-learning hebben maar liefst 319 enthousiaste vrijwilligers en professionelen in ons land de e-learning “Digicoach” van Febelfin gevolgd. De e-learning heeft als doel om digicoaches de nodige tools aan te reiken die zij kunnen gebruiken bij het coachen van digistarters bij (veilig) online bankieren en betalen. Het succes van dit initiatief benadrukt niet alleen de relevantie en noodzaak van de e-learning, maar ook de impact ervan op een brede groep van mensen die het digitaal moeilijk hebben.

Naast de E-learning gaat Febelfin op het terrein om infosessies over veilig online bankieren en betalen te geven. In 2023 werden 86 infosessies verzorgd, met een totaal bereik van 3.750 personen.

 

E-learning ‘Digicoach’ draagt bij tot een meer inclusieve samenleving

 

Meer dan ooit hebben Belgen toegang tot digitale technologie en maken ze gebruik van online diensten. Maar niet iedereen heeft hiervoor de nodige digitale vaardigheden. De banksector blijft dus initiatieven ontwikkelen om digitale inclusie te bevorderen, en de e-learning is daar een voorbeeld van.

Bron: Storytelling Febelfin ‘To app or not to app’, mei 2023.

In april 2023 heeft Febelfin de E-learning  gelanceerd voor digicoaches of digibegeleiders, dat wil zeggen vrijwilligers of professionelen die digistarters begeleiden bij het ontwikkelen van meer digitale vaardigheden. Met een 'digistarter' bedoelen we iemand die moeite heeft om bij te blijven met de digitale evolutie en die het gevoel heeft over onvoldoende digitale vaardigheden te beschikken.

 

Handige tool met een grote impact

 

Voor bepaalde mensen is intensieve of persoonlijke begeleiding noodzakelijk. Het is daarbij essentieel dat de begeleider of digicoach beschikt over de juiste informatie en tools. Daarom heeft Febelfin met deze E-learning een referentiewerk gecreëerd, zodat deze begeleiders met gepaste tools aan de slag kunnen gaan en op hun beurt een impact kunnen hebben. Febelfin wil op deze manier een “multiplier-effect” bereiken. Met de E-learning kan Febelfin immers haar kennis delen met zoveel vrijwilligers en professionelen als mogelijk en een netwerk van digicoaches ontwikkelen die de online bancaire vaardigheden van digistarters naar een hoger niveau brengen.

Tijdens de verschillende modules wordt men meegenomen in de wereld van online bankieren en digitaal betalen en leert men hoe men dit op een veilige manier kan doen. Er is ook een hoofdstukje gewijd aan hoe je best kan omgaan met digistarters.

 

E-learning wordt met lof onthaald

 

Sinds de lancering ontving de E-learning al veel positieve feedback: maar liefst 96% van de cursisten geeft aan dat de inhoud van de E-learning hen in staat stelt om de aangeleerde onderwerpen in de praktijk te brengen. Dit benadrukt niet alleen de kwaliteit van de E-learning, maar ook het praktische nut van wat de deelnemers tijdens de infosessie hebben geleerd. Wie interesse heeft om de E-learning te volgen, kan hiervoor een mailtje sturen naar digicoach@febelfin.be

“Zeer laagdrempelige cursus = heel tof! Met deze cursus voel ik me helemaal klaar om als pas afgestudeerde digicoach aan de slag te gaan en mensen te helpen met hun vragen over online bankieren.”
 

Infosessies om digitale inclusie te bevorderen

 

Naast de E-learning geeft Febelfin sinds een paar jaren infosessies over digitaal en veilig bankieren doorheen België. De meeste sessies worden ter plaatse gegeven, sommige gebeuren onder de vorm van een webinar (online). Het is belangrijk om direct in te spelen op de behoeften van doelgroepen die niet goed vertrouwd zijn met online toepassingen, en dit gebeurt het best op het terrein, zowel rechtstreeks voor particulieren als voor stakeholders die met deze doelgroepen in contact komen.

In Vlaanderen alleen werden er in 2023 reeds 53 sessies gegeven. In Brussel liep het project “J’adopte la banque numérique” (in samenwerking met Paradigm en easy.brussels) tussen september en oktober 2023, waarbij meer dan 250 mensen werden bereikt. Dit project is nu uitgebreid naar Wallonië (in samenwerking met de Waalse Overheidsdienst, het Digitaal Agentschap en meer dan 35 Waalse openbare digitale ruimtes), waar in dit kader reeds 9 infosessies hebben plaatsgevonden en waaraan meer dan 100 deelnemers hebben deelgenomen. Alles samen heeft Febelfin in 2023 85 infosessies gegeven, en daarbij werden meer dan 3.750 mensen bereikt.

Ook in december en voor het komende jaar staan er al een heel aantal nieuwe sessies op de planning. Zo kan je ons onder andere vinden in Poperinge, Bonheiden, Oostende, Nieuwpoort maar ook elders in België. Deze infosessies worden op maat van de betrokken organisatie gemaakt en kunnen gratis worden aangevraagd via info@febelfin.be. Een overzicht van de geplande sessies kan je ook via dit mailadres verkrijgen.

 

One size fits none

 

In België ervaren nog steeds te veel mensen moeilijkheden met online bankieren. Het blijft van essentieel belang om te streven naar digitale inclusie en daarom initiatieven te blijven ontwikkelen.

Digitale inclusie is een gedeelde verantwoordelijkheid, want alles in de samenleving wordt digitaler. Eén uniforme aanpak past niet voor iedereen; er is nood aan maatwerk om tegemoet te komen aan de behoeften van de verschillende doelgroepen. Ons doel is ervoor te zorgen dat degenen die al vertrouwd zijn met online bankieren mee blijven met de nieuwste ontwikkelingen, terwijl degenen die moeite hebben de nodige begeleiding kunnen krijgen.

De banksector neemt hierin zijn verantwoordelijkheid door samenwerkingsverbanden aan te gaan op lokaal niveau met onder andere OCMW's, bibliotheken en ouderenorganisaties… Het is immers noodzakelijk samen te werken met actoren op lokaal niveau, zoals digibanken of EPN’s.

Door middel van de E-learning en informatiesessies wil de banksector deze actoren ondersteunen en wil ze aandachtig luisteren naar de behoeften op terrein.