Waarmee als ondernemer rekening houden bij een bankoverstap van een betalingspartij?

Wanneer je betalingstegenpartij (klant of betalingsgerechtigde, bv. je werknemer) een beroep doet op de bankoverstapdienst om van bank te veranderen, dan laat de bankoverstapdienst je dat weten. 

 

Wanneer krijg ik meldingen van een bankoverstap? 

 
  • De betalingstegenpartij betaalt jouw facturen via een actieve domiciliëring;  
  • Je bent bv. een werkgever of uitkeringsinstelling en je schrijft regelmatig geld over naar de rekening van je betalingstegenpartij. 
 

Inhoud van de melding 

 

In de melding staan: 

  • Het nieuwe en vorige rekeningnummer; 
  • De bankoverstapdatum; 
  • De mandaatreferentie in het geval van domiciliëringen; 
  • De benaming van de nieuwe rekening bij terugkerende overschrijvingen; 
  • Een kopie van het aanvraagformulier ondertekend door de betalingstegenpartij. 
 

Hoe ontvang ik de meldingen?

 
  • Je krijgt automatisch meldingen per brief als je geen digitaal kanaal doorgeeft. 
  • Wil je het liever digitaal ontvangen, dan kan je je registreren door een mail te sturen naar info@bankswitching.be. Dit biedt vele voordelen. Je ontvangt de meldingen vroeger, de verzending is beveiligd, de notificaties komen automatisch terecht bij de juiste dienst, enz. 
 

Meer info over de technische specificaties vind je hier.

 

Vragen?

Voor verdere vragen aarzel niet om ons te contacteren via info@bankswitching.be