Waarom ook je response code geheim moet blijven

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

4 min leestijd

Ken jij het verschil tussen een pincode en response code?

 

Doe jij aan digitaal bankieren via je computer? Dan weet je dat je een pincode en response code nodig hebt om veilig bankieren te garanderen. Maar wat is het verschil en waarom mag je nooit deze codes delen met anderen?

 

Wat is je pincode?

 

PIN staat voor Personal Identification Number. Je pin is een unieke en persoonlijke 4-cijferige code die bij je bankkaart hoort. Deze geef je in telkens je een transactie met jouw bankkaart uitvoert en is steeds dezelfde.

Wat is een response code?

 

Als je gebruikt maakt van een kaartlezer om toegang te verkrijgen tot je digitale bankomgeving of als je transacties uitvoert waarbij je gebruikt maat van een kaartlezer, moet je een response code invoeren.

Je bank vraagt hierbij om bepaalde codes (“challenge”) en jouw pin in te voeren op jouw kaartlezer waarna op het scherm van jouw kaartlezer jouw response code verschijnt. Deze code is maar een beperkte tijd geldig en is nooit dezelfde. Deze hangt af van wat je ingevoerd hebt (bijvoorbeeld van het bedrag).

 

Opgelet voor fraude!

 

Cybercriminelen kunnen proberen je response codes te ontfutselen om toegang te krijgen tot jouw online bankomgeving en om zo transacties uit te voeren in jouw naam.

Fraudeurs misleiden je soms door te zeggen dat je jouw pincode niet mag delen met derden, omdat dit gevaarlijk is. Zo winnen ze jouw vertrouwen. Maar nadien vragen ze je om je response code te delen. Dit is even gevaarlijk.

Let dus op met mensen die zich via telefoon, sms, e-mail of sociale media voordoen als je bank of een vertrouwde organisatie en naar jouw pincode of response codes vragen. Geef deze nooit door! Men hoort hier nooit om te vragen.

Tips om fraude te vermijden

  • Het is simpel: Geef nooit je pincode en response codes om te internetbankieren via e-mail, internet, sociale media, sms of telefoon. Je response codes zijn even geheim als de pincode van je bankkaart.,

  • Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van je bank.

  • Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser. Je kan ook het adres opslaan in je favorietenlijst van je browser. Of open zelf de mobiele app van je bank.

  • Als je twijfelt, kan je beter stoppen. Kreeg je dus een wat vreemd bericht of telefoon en weet je niet wat gedaan, neem dan het zekere voor het onzekere en stop alles.

Toch in de val getrapt. Wat nu?

 

Volg zo snel mogelijk het volgende stappenplan:

  • Neem contact op met je bank.
  • Verwittig Card Stop om je betaalkaarten te blokkeren
  • Verander je codes.
  • Dien klacht in bij de politie.