5 min leestijd
Oplichters benaderen je meestal in twee stappen: ze sturen je eerst een phishingbericht om je persoonlijke bankcodes te ontfutselen. Zo proberen ze toegang te krijgen tot je rekening. Daarna bellen ze je op. Ze doen zich dan voor als een medewerker van je bank en vragen je om geld over te schrijven naar een zogezegd nieuwe, veilige rekening.
De kluisrekeningfraude begint meestal met een phishingbericht. Dit kan via mail, sms, Whatsapp, sociale media, … Daarin staat een link naar een valse website, waar fraudeurs naar een aantal gegevens vragen, zoals je naam, telefoonnummer, kaartnummer en persoonlijke bankcodes. Vul je die zaken in, dan open je je bankrekening voor de oplichters. Vanaf dan kunnen zij frauduleuze verrichtingen doen.
Hierna bellen de oplichters je op, ‘vermomd’ als bankbediende. Ze vertellen dat er fraude is gepleegd met je rekening en vragen je om voor alle zekerheid je geld over te schrijven naar een zogezegd ‘veilige’ kluisrekening. Die rekening bestaat natuurlijk niet. Als je het geld overschrijft, komt dit terecht op de rekening van een geldezel. Na deze stap wordt het geld doorgesluisd naar de rekening van de fraudeurs.
De fraudeurs zullen je vertrouwen op allerlei manieren proberen te winnen. Hoe? Ze maken bijvoorbeeld het telefoonnummer van de bank na, ze verwijzen naar je rekeningsaldo of naar een transactie die ze zelf uitvoerden. Hoe ze dat kunnen? Dankzij de persoonlijke informatie en codes die ze in handen hebben gekregen door het voorafgaande phishingbericht dat ze je stuurden.
Je bank zal je nooit vragen om je persoonlijke bankcodes door te geven of om geld over te schrijven naar een andere rekening via telefoon, mail, sms of social media.
Niet altijd. Een andere optie is dat je meteen wordt opgebeld door ‘je bankbediende’ (dus zonder eerst een phishingbericht te ontvangen). Via de telefoon vraagt die meteen naar jouw persoonlijke bankcodes. Dat is ook een vorm van phishing. Ook hier: geef je je codes door, dan zet je je rekening wagenwijd open voor de fraudeurs.
Onthoud dit: de bank zal je nooit vragen om je persoonlijke bankcodes door te geven of om geld over te schrijven naar een andere rekening via telefoon, mail, sms of social media.
Wanneer je zo een vraag krijgt, moet er een belletje gaan rinkelen: je wordt in de val gelokt. Ga hier dus nooit op in.
Geloof niet zomaar elke mail of bericht! Oplichters kunnen immers gemakkelijk een logo van je bank toevoegen of de naam van de afzender vervalsen.
Geef nooit je persoonlijke bankcodes via e-mail, sms, social media of telefoon. Je codes om digitaal te bankieren zijn even geheim als de code van je bankkaart.
Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van je bank. Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser. Je kan het adres ook opslaan in de favorietenlijst van je browser. Of open zelf de mobiele app van je bank op je smartphone.
Ontving je een raar bericht of een vreemde oproep en twijfel je over de echtheid? Neem dan het zekere voor het onzekere ga hier niet op in. Wil je meer info? Bel dan zelf naar je bank. Oplichters kunnen die oproep niet onderscheppen.
Wie toch op de vraag van de fraudeurs is ingegaan, moet volgende stappen ondernemen: