5 min leestijd
Bij bankkaart-phishing proberen fraudeurs rechtstreeks je bankkaart en bijhorende codes te pakken te krijgen. Dat doen ze door te beweren dat je debetkaart moet worden vervangen.
Via e-mail, telefoon of sms vragen ze je om je bankkaart per post naar een bepaald adres te sturen. Tegelijk bezorgen ze je een link waarmee je naar een onveilige website wordt gebracht. Hier vragen ze om je persoonlijke codes in te geven op een website, en zo proberen de fraudeurs je bankgegevens en persoonlijke codes te ontfutselen.
Je ontvangt een e-mail of sms van je ‘bank’ waarin staat dat je debetkaart vervangen moet worden. Je moet je oude debetkaart zogezegd terugsturen om ze te recycleren en de nieuwe kaart krijg je daarna binnen 5 dagen toegestuurd.
Via de link in de e-mail of de sms kom je terecht op de valse website. Daarna vragen de fraudeurs je om:
Zo hebben criminelen in één klap je kaart en je codes.
Geloof niet zomaar elke mail of sms.
Stuur je debetkaart nooit op met de post.
Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode van je debetkaart. Deze zijn strikt persoonlijk en je bank zal deze ook nooit vragen. Ook niet per e-mail, sms of telefoon.
Oplichters doen zich voor als een medewerker van je bank en bellen je op om je bijvoorbeeld te waarschuwen voor verdachte transacties die zouden uitgevoerd zijn met jouw bankkaart. Plots zijn er problemen met de verbinding en stellen ze voor om bij je thuis te komen en samen het probleem op te lossen. Ze gedragen zich heel professioneel en doen er alles aan om je vertrouwen te winnen.
Korte tijd later belt de oplichter bij jou thuis aan en zit vervolgens met jou aan tafel om samen in te loggen. Op die manier komt hij je persoonlijke code te weten of noteert hij de response code via de kaartlezer. Daarna knipt hij de bankkaart voor je eigen ogen door, nadat hij die eerst snel omgewisseld heeft of hij knipt zorgvuldig naast de chip.
Zo heeft hij alles wat hij nodig heeft om geld over te schrijven vanuit jouw bankrekening: de bankkaart en de code. Binnen de daglimiet kan hij zo verschillende dagen lang, zolang de kaart niet is geblokkeerd, overschrijvingen doen en jouw rekeningen leeghalen.
Wees dus op je hoede en onthoud dat medewerkers van een bank nooit naar jouw persoonlijke codes (pincodes of responscodes) zullen vragen. Ze komen ook nooit aan huis om betaalkaarten door te knippen, op te halen of om bepaalde betaalproblemen op te lossen. Gebeurt het toch, dan heb je te maken met een oplichter.
Ben je niet helemaal zeker, breek het gesprek dan af en contacteer je bank om het verhaal te controleren. Laat je ook nooit van de wijs brengen door zogenaamde hoogdringendheid. Het is een courante smoes om slachtoffers in paniek te doen raken en om ze sneller te doen handelen.
Ben je in een moment van onoplettendheid toch in de val gelopen, dan onderneem je best volgende stappen: