Factuurfraude

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

5 min leestijd

Stel: je ontvangt een factuur en betaalt die, door zoals gewoonlijk het bedrag over te schrijven naar het vermelde rekeningnummer. Enkele weken later krijg je toch een aanmaning. Raar? Je bent waarschijnlijk het slachtoffer geworden van een vervalste factuur en betaalde het bedrag rechtstreeks aan oplichters. 

 

Wat is factuurfraude?

 

De naam zegt het zelf: bij factuurfraude vervalsen oplichters een factuur. Ze onderscheppen een echte factuur, veranderen het rekeningnummer en versturen de aangepaste factuur. Zowel particulieren als ondernemingen kunnen slachtoffer worden: zo kan jouw onderneming een valse factuur ontvangen, of zelf een factuur versturen die hierna vervalst wordt. Als particulier kan je een vervalste factuur ontvangen.

 

Hoe gaat factuurfraude in zijn werk?

 

Eerst onderscheppen fraudeurs een factuur. Dit kan op verschillende manieren:

  • Vanuit het postcircuit: de fraudeurs halen de facturen uit de rode brievenbussen of sorteercentra van bpost.
  • Ze halen die bij particulieren zelf uit brievenbussen, of uit het papier dat op straat staat en bestemd is voor de vuilniswagen.
  • Ook digitale factuurfraude is alomtegenwoordig: criminelen dringen het informaticasysteem binnen van een leverancier. Hier onderscheppen ze facturatiemails of passen het rekeningnummer aan. Wees dus ook op je hoede bij facturen die je elektronisch ontvangt!

Erna wijzigen de oplichters het rekeningnummer om het bedrag over te schrijven.

  • Vaak scannen ze de originele factuur in en passen de gegevens (rekeningnummer en soms telefoonnummer) van de leverancier/verkoper aan met speciale software.
  • Of ze voegen een brief bij de factuur die vermeldt dat het rekeningnummer is gewijzigd. Soms plakken ze een sticker op de enveloppe of de factuur zelf met “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer”.

Daarna versturen ze de aangepaste factuur.

 

Welke facturen worden vervalst?

 

Oplichters proberen alle soorten facturen te onderscheppen: het gaat vooral om eenmalige betalingen van een groot bedrag.

 

Zo loop je niet in de val

  1. Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of officiële website van de verkoper of leverancier.

  2. Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt of als er een sticker “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer” op de enveloppe of factuur kleeft. Ook als het de eerste factuur is die je ontvangt van een verkoper of leverancier. Neem even de tijd om het rekeningnummer te checken vooraleer over te gaan tot betaling.

  3. Twijfel je? Bel dan het bedrijf op via een nummer dat je kent (opgepast: het nummer op de factuur zelf kan ook vervalst zijn).

  4. Bewaar de gegevens en het bankrekeningnummer van je leveranciers, ook als je via e-banking betaalt. Indien je dan een nieuwe factuur ontvangt, kan je makkelijk nagaan of het rekeningnummer overeenkomt met de opgeslagen gegevens.

  5. Betaal nooit een factuur of rekening die er verdacht uitziet zonder dat je goed hebt gecontroleerd of je wel degelijk klant bent bij dit bedrijf, of je iets hebt besteld!

Ontvang je de factuur via e-mail, controleer of het e-mailadres correct is.

 

Toch een valse factuur betaald, wat nu?

 

Als je een aanmaning of betalingsherinnering hebt gekregen, contacteer dan eerst even de verkoper of leverancier. Misschien is het slechts een vergissing en ontving je onterecht een aanmaning. Is dat niet het geval?

  • Contacteer zo snel mogelijk jouw bank om de fraude te melden. Je bank zal aan de bank van de oplichters vragen om het geld terug te storten. Deze bank zal ook de overschrijving of de rekening proberen te blokkeren zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk zijn.
  • Meld het op http://meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur).Op het einde van je melding krijg je meteen advies over welke stappen je nog kan ondernemen, en wie je daarbij kan helpen.