13 min leestijd
Een consumentenkrediet is elk krediet dat in principe wordt aangegaan voor de aankoop van iets anders dan vastgoed. Dit kan bijvoorbeeld de aankoop van een wagen of een huishoudtoestel zijn. Consumentenkrediet is streng geregeld door de wet op consumentenkrediet.
Er bestaan verschillende vormen van consumtenkrediet:
Ongeacht de kredietvorm die je kiest is de maximumtermijn voor terugbetaling wettelijk beperkt naargelang het ontleende bedrag.
Krediet mag je nooit zien worden als een bijkomende bron van inkomsten! Op het geleende bedrag moeten namelijk interesten betaald worden. Neem dus nooit een krediet als je niet zeker bent dat je dit zal kunnen terugbetalen.
Je kan een consumentenkrediet aangaan voor:
Een consumentenkrediet kan je aangaan bij:
Wettelijk moet een kredietverlener je alle informatie meedelen die op het standaardformulier “genormaliseerde Europese informatie inzake consumentenkrediet” (“SECCI”) staat. Daar staan de financiële gegevens van het voorgestelde krediet op: o.a. het bedrag, de looptijd, het jaarlijks kostenpercentage (JKP) en de terugbetalingsmodaliteiten.
Een goede raad: vraag dit formulier aan bij verschillende kredietgevers en vergelijk deze alvorens een kredietovereenkomst af te sluiten.
Het consumentenkrediet is een dienst waarvoor betaald moet worden.
Met het oog op de bescherming van de consument en een grotere transparantie van de markt, is in de wet een eenvormige methode vastgelegd voor de berekening van de kostprijs van alle vormen van consumentenkrediet : het JKP of het jaarlijks kostenpercentage.
Dit kostenpercentage heeft als voordeel dat een vergelijking kan worden gemaakt tussen alle financiële instellingen die een zelfde krediet aanbieden. Het is dus een erg nuttig middel om de reële kosten van verschillende kredieten met elkaar te vergelijken. In het kostenpercentage wordt rekening gehouden met alle bijzonderheden van het krediet : de snelheid waarmee het kapitaal wordt terugbetaald, de betaling van de interesten en de berekening van de eventuele kosten verbonden aan de toekenning en/of het beheer van het krediet (bijvoorbeeld de dossierkosten). Er kan dus geen sprake zijn van de betaling van bijkomende kosten, aan wie dan ook.
Een duidelijkere en minder ingewikkelde aanduiding dan het JKP vormen de 'totale kosten van het krediet'. Die totale kosten moeten in de consumentenkredietovereenkomsten worden vermeld. Zij vormen het verschil tussen het totale bedrag dat je zal moeten terugbetalen (kapitaal + interesten en kosten) en de ontleende som. Met die informatie kan je op eenvoudige wijze nagaan hoeveel het voorgestelde krediet je tot op de eurocent na zal kosten.
Het in de overeenkomst opgenomen kostenpercentage blijft in principe ongewijzigd tijdens de volledige duur van het krediet, behalve in bepaalde uitzonderingsgevallen, waarin er aan jou specifieke informatie wordt meegedeeld.
Het is nuttig om weten dat in de wet maximale kostenpercentages (JKP) zijn bepaald die de kredietgevers niet mogen overschrijden en waarboven het verboden is krediet te verstrekken. Die kostenpercentages worden periodiek herzien op basis van de evolutie van de geldmarkt.
Wanneer je verschillende aanbiedingen vergelijkt, hou dan bij de beoordeling van de kostprijs van het krediet rekening met alle elementen (aankoopprijs, ontleend bedrag, JKP, maandtermijnen...).
Onderstaande tabel bevat de maximale JKP's die momenteel van kracht zijn.
De totale kosten van het krediet hangen dus af van het soort krediet, het kostenpercentage en het ontleende bedrag.
De wetgeving op het consumentenkrediet voorziet dat sinds 01/01/2013 een kredietopening van onbepaalde duur of met een minimum looptijd van meer dan vijf jaar steeds gekoppeld moet zijn aan een termijn van nulstelling.
Het doel? Voorkomen dat er voortdurend een saldo openstaat op uw kredietopening en u dus altijd en overal een schuldenlast meedraagt.
Een kredietopening is een kredietovereenkomst waarbij u een bedrag ter beschikking krijgt dat u in één of meerdere keren kan opnemen, onder meer door middel van een betaalinstrument. Het bedrag dat u op een gegeven moment al terugbetaald heeft, kunt u opnieuw opnemen.
Een nulstelling betekent dat u regelmatig het saldo van uw kredietopening op 0 moet zetten (en dus het openstaande bedrag moet terugbetalen) voordat u opnieuw krediet kunt opnemen.
Op het ogenblik dat u uw kredietopening aanspreekt nadat die op 0 werd gesteld, begint de nulstellingstermijn opnieuw te lopen.
Elke individuele instelling bepaalt binnen welke termijn een kredietopening volledig moet worden terugbetaald voordat die opnieuw mag worden aangesproken. De wet legt echter wel de maximale termijnen vast. Sinds 01/01/2013 gelden de volgende maximumtermijnen:
Uw kredietgever zal u op de hoogte brengen wanneer het einde van de nulstellingstermijn in zicht komt. Wel is het uw eigen verantwoordelijkheid om het saldo van uw kredietopening op 0 te zetten binnen de afgesproken termijn.
Als u dat niet tijdig doet, zult u geen krediet meer kunnen opnemen. Uw kredietopening zal dan (tijdelijk) geblokkeerd worden.
Van zodra u het saldo van uw kredietopening op 0 zet, kunt u opnieuw geld opnemen en betalingen verrichten (vanzelfsprekend op voorwaarde dat uw krediet nog niet werd opgezegd). Op dat ogenblik begint de nieuwe nulstellingstermijn te lopen.
Als u de nulstellingstermijn niet respecteert, zal niet enkel uw kredietopening geblokkeerd worden maar zal dit ook opgenomen worden in de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) bij de Nationale Bank van België. Uw kredietgever kan ook nalatigheidsintresten aanrekenen op het openstaande bedrag en zelfs de kredietovereenkomst opzeggen.
Alle cijfers kan u hier terug vinden.
Bang dat je financiële maandlast te zwaar wordt na ontslag of door andere onvoorziene gebeurtenissen? Je hypothecaire en andere kredieten wegen plotseling veel zwaarder op je budget. Praat erover met je bankier en samen kunnen we kijken voor een oplossing. Lees er alles over in de brochure.