Storytelling 2022: Bankieren de klok rond

2 min leestijd

Belgen bankieren steeds vaker online

 

We bankieren met z’n allen massaal online. Maar via welke kanalen doen we dat het vaakst en waarvoor worden die het meest gebruikt? En ook: hoe vaak gaat men nog gemiddeld naar een bankkantoor en voor welke diensten? Welke evolutie zien we op vlak van geldafhalingen? Een antwoord op deze en vele andere vragen zijn terug te vinden in de nieuwe brochure van Febelfin, met de nieuwste cijfers over digitaal en fysiek bankieren (kantorennet, geldafhalingen). 

 

Enkele vaststellingen:

  • 91% van de ondervraagden regelt zijn geldzaken via de pc en 81% via de bank app. 
  • De vraag naar abonnementen voor online banking en mobiele abonnementen blijft toenemen (ook bij senioren).  
  • Videocall en livechat raken steeds meer ingeburgerd. 
  • De meerderheid van de Belgen komt amper nog in een bankkantoor. 
  • 45% geeft aan dat het contact met de bank nog meer online mag gebeuren. 
  • Een wijzigend consumentengedrag vertaalt zich op terrein door de verdere afbouw van het kantorennet. 
  • De daling van het gebruik van cash geld houdt aan. 
  • Een kleine groep bankiert nog niet online. Ontdek waarom en wat de sector doet om daarin tegemoet te komen.