Toegankelijk bankieren onder de loep

18 maart 2025 - 3 min leestijd

Febelfin laat al 5 jaar een studie uitvoeren om het gebruik van online bankieren in België te onderzoeken. Deze studie, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX biedt waardevolle inzichten in hoe Belgen hun bankzaken regelen en welke trends zich ontwikkelen.

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Febelfin tussen 5 en 13 december 2024 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.

 

De meest belangrijke cijfers op een rijtje:

  • Online bankieren blijft aan populariteit winnen: meer dan een kwart van de Belgen (26%) geeft aan dat ze vaker gebruik maken van digitaal bankieren via computer of bankapps vergeleken met een jaar geleden.

  • Zowel de PC als de mobiele app de voorkeurskanalen blijven voor het regelen van bankzaken: zeven op de tien Belgen gaven aan de afgelopen twee dagen te hebben gebankierd via de app of PC.
    De bankapp blijkt het kanaal bij uitstek te zijn voor jongeren om hun bankzaken te regelen. 94% van de jongeren onder de 34 jaar gebruiken vaker de app dan de pc. 93% van de 55-plussers geven dan weer duidelijk de voorkeur aan internetbankieren via de PC.

  • Ongeveer een derde van de Belgen maakt gebruik van videocall voor hun bankdiensten en 45% heeft al wel eens een live chat gebruikt.

  • De top-3 diensten waarvan men het meest gebruik maakt via mobiel- en internetbankieren zijn: uitvoeren van betalingen (78%), saldo/verrichtingen checken (70%) en het uitvoeren van overschrijvingen tussen eigen rekeningen (46%).

  • De populariteit van digitaal bankieren is volgens de studie te danken aan het gebruiksgemak. 6 op de 10 Belgen zijn ook van mening dat de digitale diensten van hun bank ook toegankelijk zijn voor mensen met beperkte technische ervaring.

  • Een vijfde van de Belgen (19%) zegt nooit een fysieke afspraak bij zijn/haar bank te maken. 45% doet dit naar eigen zeggen minder dan jaarlijks.

  • Slechts een kleine minderheid van degenen die wel eens een fysieke afspraak maken bij de bank, doen dit voor zaken zoals advies vragen voor de persoonlijke situatie (32%) of leningen aanvragen en beheren (26%).

  • Voor meer dan 2 op de 5 Belgen (45%) zou het contact met hun bank gerust meer online kunnen/mogen gebeuren.

  • Het gebruik van cash geld blijft afnemen in België. 44% van de Belgen halen minder dan maandelijks of nooit cash geld af, en slechts 8% doet dit wekelijks.

  • 58% van de Belgen geeft aan dat ze zich niet ver moeten verplaatsen om geld af te halen bij een automaat. Dit is een verbetering vergeleken met 2023 (52%).