Wat doe jij met je geld: sparen of beleggen? Kamal Kharmach geeft raad

26 augustus 2024 - 7 min leestijd

Een vernieuwde Club Beleg geeft een antwoord op al je vragen over beleggen 

Beleggen is nog nooit zo populair geweest: maar liefst 47 % van de Belgen doet reeds aan beleggen. Maar de nood aan correcte financiële informatie blijft cruciaal, zeker voor zij die de stap nog niet hebben gezet. Met het initiatief Club Beleg willen Febelfin en Assuralia beleggen toegankelijker maken door potentiële beleggers te informeren over de verschillende mogelijkheden. Wie beter dan Kamal Kharmach kan je de knepen van het vak aanleren? Voor je het weet, is je broodje gebakken! 

 

Correcte informatie vinden over beleggen en andere financiële zaken zou zo eenvoudig moeten zijn als een broodje beleggen. Dat is de boodschap die Kamal Kharmach, comedian en tv-persoonlijkheid, maar ook ondernemer & succesvol investeerder, uitdraagt in een nieuwe reeks explainer video’s van Club Beleg. Op clubbeleg.be krijg je uitleg over de basisprincipes van beleggen en een overzicht van verscheidene mogelijkheden. Weet je graag het antwoord op wat je best doet met je spaargeld en welke verzekeringen er zijn? Heb je geen flauw benul hoe de financiële markt werkt en wat termen als ‘derivaten’ of ‘kasbons’ precies betekenen? Kamal legt alles haarfijn uit aan de hand van… belegde broodjes.

“Het belang van financiële kennis bij jongeren kan niet voldoende worden benadrukt en ligt me nauw aan het hart. Daarom draag ik graag bij aan projecten zoals deze, om een échte impact te maken voor jongeren.”
Kamal Karmach, comedian en docent bedrijfseconomie

Belg versus beleggen 

 

Volgens een studie uitgevoerd door IndiVille in opdracht van Febelfin, is de interesse in beleggen onder Belgen toegenomen. Een goede zaak!

Onderzoek uitgevoerd door IndiVille in opdracht van Febelfin, 2024, 2109 NL/FR ingevulde enquêtes met aandeel van 769 jongeren (16-30 jaar).

  • 47% van de Belgen belegt in financiële producten, ander dan spaarrekeningen (tegenover 44% in 2023).
  • Het aantal beleggers tussen 31 en 79 jaar steeg van 44% in 2021 naar 50% vandaag.
  • Ook onder jongeren (16-30 jaar) nam het aantal beleggers toe, van 24% in 2021 naar 37%.

De populairste beleggingsproducten onder Belgen zijn:

  1. Aanvullend pensioen (46%)

  2. Beleggingsfondsen (42%)

  3. Verzekeringsproducten (37%)

  4. Aandelen van beursgenoteerde bedrijven (30%)

Voor jongeren verschillen deze keuzes enigszins:

  1. Beleggingsfondsen (35%)

  2. Aanvullend pensioen (27%)

  3. Aandelen van beursgenoteerde bedrijven (25%)

  4. Cryptocurrencies (20%)

Opvallend is dat 11% van de jongeren niet weet of ze momenteel beleggen, wat kan duiden op een gebrek aan kennis van essentiële financiële concepten of een gebrek aan het bespreken van dit onderwerp.

 

Ik beleg, jij belegt, wij beleggen?

 

De drempel om effectief te gaan beleggen, is reëel, zo bewijzen de cijfers. De drie belangrijkste redenen om niet te beleggen zijn: een tekort aan geld (46%), onvoldoende kennis (39%), en angst om geld te verliezen (33%). Daar valt dus zeker iets aan te doen, met als basis: financiële educatie. Betere informatie zou Belgen kunnen aanmoedigen om de stap naar beleggen te zetten. Zo geeft 31% van de niet-beleggers aan dat ze de sprong zouden wagen als ze meer informatie hadden. Bij jongeren is dit percentage nog hoger, met 48% die overwegen te starten als ze beter geïnformeerd zouden zijn. Bij de 31-79-jarigen is dit 25%. Wat nog opvalt in de studie is dat velen niet de nodige kennis blijken te hebben over duurzame financiële producten, met 57% van de Belgen die niet weten of hun beleggingen duurzaam zijn.

De informatie over dergelijke financiële zaken wordt nog steeds vooral bij de eigen bank of verzekeringsmaatschappij gezocht. En dus is er een cruciale rol weggelegd voor de financiële sector om aan de informatienood tegemoet te komen.

Jongeren & geld: finfluencers & cryptocurrencies als valkuilen

 

“Sparen? Dat is voor later!” Het blijkt te kloppen dat vooral jongeren zo denken: maar liefst 46% denkt dat ze nog genoeg tijd hebben om te beginnen met sparen, tegenover 32% van de totale bevolking. Dit uitstelgedrag kan helaas leiden tot onvoldoende financiële middelen later in het leven.

Nog een opvallende trend zijn de cryptocurrencies: onder jonge beleggers blijven die erg populair, met 20% van hen die crypto’s aankopen. Dat ondanks een gebrek aan kennis. Daarom ontwikkelde Febelfin allerlei gratis content voor jongeren en materiaal voor leerkrachten om zich verder in dit onderwerp te verdiepen.

Jongeren hechten wat betreft financiële informatie heel wat waarde aan advies van familie en vrienden, en ook ‘finfluencers’ blijven een aantrekkelijke informatiebron voor hen. Zo zou 23% van de jongeren overwegen om het advies van ‘finfluencers’ over beleggingsproducten of cryptocurrencies op te volgen.

Het is daarom belangrijk om verstandig advies te geven om oplichting en snelle winstvoorstellen te voorkomen. Febelfin heeft in maart 2024 een opvallende campagne over dit onderwerp gelanceerd.

Club Beleg to the rescue

 

De vernieuwde website van Club Beleg (clubbeleg.be) speelt in op de specifieke behoeftes die er vandaag zijn. Met allerlei uitgebreide en actuele content over beleggen, sparen en verzekeren krijg je als beginnende belegger een volledig overzicht van alle mogelijkheden. Inclusief de voordelen, risico’s en mogelijke verliezen. En daar stopt het niet: andere educatieve initiatieven, zoals de website mijngeldenik.be voor jongeren en educatief materiaal voor leerkrachten zijn steeds volop in ontwikkeling. Dit alles maakt het voor iedereen makkelijker om financiële kennis op te doen en weloverwogen beslissingen te nemen.

Binnenkort komen de gelden van de éénjarige staatsbonvrij en dan zullen er ongetwijfeld heel wat Belgen zoeken naar manieren om dit geld opnieuw te beleggen. Bereid je goed voor en bezoek clubbeleg.be om te ontdekken hoe jij je geld het beste kunt laten werken!

 
Spaarders en beleggers beschouwen de banksector als een belangrijke informatieverstrekker. Daarom spelen we ook een sleutelrol in het verstrekken van financiële kennis en streven we er steeds naar om iedereen op maat te informeren. Club Beleg is in dit kader één van onze essentiële initiatieven om tegemoet te komen aan deze behoeften.
Karel Baert, CEO Febelfin
 

Meer info over Febelfin en Assuralia

Club Beleg is een initiatief van Febelfin, de sectorfederatie van de Belgische financiële sector met steun van Assuralia, de Beroepsvereniging van de Verzekeringsondernemingen die alle Belgische en buitenlandse verzekeringsondernemingen die op de Belgische markt werkzaam zijn vertegenwoordigt. Met dit initiatief willen beide organisaties een objectief overzicht bieden van wat er mogelijk is qua spaar- en beleggingsmogelijkheden en zo bijdragen tot meer financiële educatie.