Nieuwe voorzitter voor de board van Leaseurope

8 oktober 2019 - 5 min leestijd

Patrick Beselaere is de nieuwe voorzitter van de Board of Directors van Leaseurope, de Europese Federatie van Leasebedrijven. Patrick Beselaere volgt de Noor Morten Guldhaug op, die met pensioen gaat.

De aanstelling van Beselaere vond plaats op donderdag 10 oktober tijdens de Algemene Vergadering van Leaseurope in Boedapest. Beselaere is sinds 2016 lid van de Board of Directors van Leaseurope en al drie decennia actief in de sector, onder meer als CEO van ING Lease Belgium, Global Head van ING Lease en voorzitter van de Belgische Leasingvereniging BLV/ABL, de beroepsorganisatie van leasingmaatschappijen in België.

Standvastige groei

Met 30 jaar ervaring in de sector geldt Patrick Beselaere als een echte “leasosaurus.”

“Ik ben heel fier dat ik het voorzitterschap van Leaseurope kan oppakken. Het is een erkenning voor mijn parcours in de sector. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de sector een mooie toekomst tegemoet gaat. De leasesector kent sinds 2000 een standvastige groei die elk jaar fors hoger is dan die van het Europees BBP.”
Patrick Beselaere

Patrick Beselaere: “Ook de komende jaren zijn er veel opportuniteiten in de sector, die trouwens veel meer doet dan auto’s leasen en verhuren. Een van onze slogans is ‘Name it and we lease it.’ Denk daarbij aan alle soorten van rollend materieel, maar ook boten, vliegtuigen, gebouwen, productie-installaties, ICT-materiaal, software en ga zo maar door.”

Regulering

Patrick Beselaere: “De sector staat voor een aantal uitdagingen. Het komt er op aan om ons zo te positioneren dat we de opportuniteiten en mogelijkheden van leasing maximaal ter beschikking kunnen stellen van onze klanten, en tegelijkertijd slagvaardig blijven in een alsmaar meer gereguleerde wereld.”

Deeleconomie en circulaire economie

Patrick Beselaere is ervan overtuigd dat de leasingsector er kan toe bijdragen dat kleine en middelgrote bedrijven sneller groeien. Minstens even belangrijk is dat de leasesector bijdraagt tot de vergroening van de maatschappij, door de deeleconomie in de praktijk te brengen en circulaire processen te bevorderen.

Patrick Beselaere: “Het wordt steeds minder belangrijk om als bedrijf of als particulier eigenaar te zijn van een product. Wat belangrijk wordt is een onberispelijke en gebruiksvriendelijke toegang tot het gebruik. Daar kan leasing voor zorgen. Bovendien ontzorgen we bedrijven en particulieren van de beslommeringen die bij het bezit en gebruik van eigen producten komt kijken.”

Meer over Patrick Beselaere

Patrick Beselaere heeft een ruime expertise in de leasesector. Hij is (en blijft) voorzitter van de Belgische Leasingvereniging BLV/ABL, de beroepsorganisatie van leasingmaatschappijen in België. Sinds 2007 is hij CEO van ING Lease Belgium en sinds 2012 bovendien Global Head van ING Lease - Europe. ING Lease behartigt de financiële leasingoplossingen in het distributienetwerk van ING-bank, vendors en makelaars voor de zakelijke klanten in 9 Europese landen.

Patrick Beselaere startte zijn loopbaan in de bankwereld en de textiel, om in 1989 de overstap te maken naar de leasesector, waar hij verschillende functies uitoefende in sales, marketing, operaties en risicobeheer alvorens de stap te zetten naar algemeen management.

Hij is een veelgevraagd spreker over leasing en publiceerde verschillende artikelen en boeken over het onderwerp, waaronder het standaardwerk Handboek Leasing (Die Keure, 2007).

Patrick Beselaere is 56 jaar en woont in Brugge. Hij is getrouwd en vader van twee dochters. Hij is Master in de Econometrie (KU Leuven, 1986)  Master in Tax Management (VUB, 1987) en houder van een diploma in Real Estate Management (KU Leuven, 1996). Hij is een actief sporter met een passie voor triatlon en voetbal en een fervent supporter van FC Brugge.

Meer over Leaseurope

Leaseurope werd opgericht in 1972. Sinds april 2006 vertegenwoordigt de in Brussel gevestigde vzw niet alleen de Europese leasesector maar ook de verenigingen van autoverhuurbedrijven in Europa.

Vandaag verenigt Leaseurope 46 verenigingen van leasebedrijven in 33 Europese landen actief in leasing, lange termijn en/of korte termijn autoverhuur, samen meer dan 1.400 leasemaatschappijen en 500 korte termijn verhuurbedrijven. Het productengamma van de leden van Leaseurope varieert van huurkoop tot financiële en operationele leases van alle soorten activa (auto's, materieel en onroerend goed) en omvat ook de verhuur van auto's, bestelwagens en vrachtwagens. Leaseurope vertegenwoordigt ongeveer 94% van de Europese leasemarkt.