25 juni 2020 - 2 min leestijd
In de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus besloten de Belgische banken half maart om klanten enkel op afspraak te ontvangen, en dit voor noodzakelijke verrichtingen (bv. een overschrijving die de limiet van digitaal bankieren overschrijdt).
Sommige banken werken nog steeds volgens dit principe, bij anderen kan je intussen zonder afspraak terecht.
Een gouden raad voor wie langs wil bij zijn of haar bank: check eerst even bij je bank (op de website of telefonisch) hoe dit het beste kan. Wat wel vaststaat: digitaal bankieren blijft op elk moment mogelijk en banken zijn telefonisch en via chat beschikbaar voor vragen van klanten.
Verschillende banken werken vandaag nog steeds op afspraak. Bij anderen kunnen klanten terecht zonder op voorhand contact te nemen. Wie langs wil bij zijn of haar bank kan dit dus best even checken bij de bank, via telefoon of de website. Ook de openingsuren – met of zonder afspraak – kunnen op die manier bekomen worden.
Digitaal bankieren (mobiel bankieren en internetbankieren) en digitaal betalen zijn altijd perfect mogelijk, op alle momenten van de dag. Ook geld afhalen kan steeds. De bankautomaten blijven operationeel, weliswaar met respect voor social distancing bij de gebruikers ervan.
Klanten die hulp nodig hebben, kunnen hun bank ook telefonisch of per chat bereiken. Vaak kan dit zowel in de week als in het weekend.