Plots een vertrouwde instantie aan de telefoon of voordeur? Laat je niet misleiden

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

25 november 2025 - 3 min leestijd

Febelfin waarschuwt voor oplichters die telefonisch contact opnemen of aan huis komen, en zich voordoen als vertrouwde instanties, zoals je bank of de politie. Hun doel? Slachtoffers onder druk zetten om dringende en onvoorziene acties te ondernemen waarmee ze hun geld kunnen veiligstellen. In sommige gevallen komen de oplichters zelfs aan huis om bankkaarten (met pincode), en zelfs smartphones of computers, mee te nemen. 

 

Hoe proberen ze je in de val te lokken? 

 
  • Je krijgt een onverwacht telefoontje van iemand die beweert van de bank, Card Stop, politie, je telecomoperator of een andere vertrouwde instantie te zijn.  
  • De oplichters vertellen een geloofwaardig verhaal en zetten je onder druk om snel te handelen. Er zouden bijvoorbeeld verdachte transacties op jouw rekening vastgesteld zijn, waarbij onmiddellijke actie nodig is om verdere schade te voorkomen.
  • Om dit te voorkomen vragen ze je: 
    • kaartgegevens en/of logingegevens voor je bankapp te geven;
    • acties te bevestigen met je eigen itsme®-app;
    • software te installeren op je computer/smartphone waarmee jouw toestel vanop afstand kan bestuurd worden. Dit kan commerciële software (AnyDesk/Teamviewer) zijn of kwaadaardige software die gedeeld wordt via een WhatsApp-bericht;
    • zelf overschrijvingen uit te voeren om ‘je geld veilig te stellen’.

In sommige gevallen komt er iemand aan huis om je bankkaart (met pincode), je smartphone en/of computer mee te nemen om deze “te beveiligen”. Ook eventuele juwelen worden meegenomen om deze tijdelijk te bewaren, omdat fraudeurs je adres zogezegd hebben doorgegeven aan een inbrekersbende. 

 

Hoe jezelf beschermen? 

 
  • Deel nooit persoonlijke informatie, zoals toegangscodes, de pincode van je bankkaart of wachtwoorden, ook niet met (zogezegde) medewerkers van een vertrouwde instantie;
  • Lees en controleer altijd de boodschap op je itsme®-app vooraleer je tekent;
  • Download nooit software op je computer/smartphone wanneer iemand aan de telefoon jou dit vraagt;
  • Schrijf nooit geld over op basis van een onverwacht telefoontje;
  • Verbreek het contact onmiddellijk.
 

Wat als ik toch slachtoffer werd?

 
  • Contacteer je bank  zo snel mogelijk 
  • Doe aangifte bij de politie en meld het fraudegeval