22 oktober 2020 - 6 min leestijd
Fraudeurs blijven nieuwe manieren zoeken om slachtoffers om de tuin te leiden. Sinds kort proberen ze geld te stelen via een nieuwe fraudetechniek: ‘kluisrekeningfraude’. De oplichters sturen eerst een phishingbericht om toegang te krijgen tot de rekening van het slachtoffer. Daarna bellen ze die persoon op met de raad om geld over te schrijven naar een zogezegd veilige kluisrekening. Vooral senioren worden op dit moment geviseerd. Febelfin benadrukt dat dergelijke berichten en telefoontjes altijd fake zijn: de bank zal nooit persoonlijke codes of dergelijke overschrijvingen vragen via mail, telefoon, sms of social media.
Stap 1: phishingbericht
De kluisrekeningfraude start vaak met een phishingbericht (via mail, sms, Whatsapp, social media, …). Dat bericht bevat een link naar een valse website. Daar vragen fraudeurs naar een aantal gegevens van hun slachtoffer, zoals naam, telefoonnummer, kaartnummer en persoonlijke bankcodes. Met die bankcodes krijgen de fraudeurs toegang tot de bankrekening van het slachtoffer, kunnen ze frauduleuze verrichtingen doen en informatie verzamelen die ze kunnen gebruiken in het telefoongesprek dat volgt.
Stap 2: telefoongesprek
De fraudeurs bellen hun slachtoffer op. Vaak komen senioren in het vizier: klassiek hebben zij al een aardig kapitaal opgebouwd en zijn zij iets minder vertrouwd met online en telefonische oplichting.
De fraudeurs doen zich voor als een medewerker van de bank en melden dat er fraude is gepleegd met de rekening. Ze doen er alles aan om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen. Hoe? Ze maken bijvoorbeeld het telefoonnummer van de bank na, ze verwijzen naar het saldo van de rekening of naar een transactie die ze zelf uitvoerden. Dat kunnen ze doen dankzij de persoonlijke codes die ze in handen kregen door het eerdere phishingbericht.
Om erger te voorkomen, krijgt het slachtoffer het advies om zijn of haar geld over te schrijven naar een nieuwe, zogezegd veilige kluisrekening die voor hem/haar werd geopend. Doet de klant die overschrijving, dan is de fraude gelukt. Want de kluisrekening wordt gebruikt om de buit door te sluizen naar de fraudeur.
Febelfin heeft een video gemaakt met een voorbeeld van een dergelijk telefoongesprek.
De beveiligingsexperts van de banken volgen de nieuwste fraudetechnieken op de voet. Maar de klant heeft ook zelf een aantal belangrijke sleutels in handen.
Concrete tip in dit geval: wie de vraag krijgt om persoonlijke codes door te geven of om geld over te schrijven naar een andere rekening, moet beseffen dat dat fake is. Het speelt geen rol of die vraag via een mail, een bericht of over de telefoon wordt gesteld. De bank zal klanten nooit op die manier benaderen om een probleem met hun rekening te melden. Ze zal ook nooit vragen om persoonlijke bankcodes door te geven of om geld over te schrijven naar een andere rekening.
Daarnaast blijven de algemene vuistregels gelden om cybercriminelen te slim af te zijn:
Wie toch op de vraag van de fraudeurs is ingegaan, moet volgende stappen ondernemen: