9 oktober 2025 - 7 min leestijd
Vanaf vandaag wordt de naam van de begunstigde bij bankoverschrijvingen in euro binnen de eurozone gecheckt met het rekeningnummer van de begunstigde. Komt deze naam niet overeen, dan wordt de betaler gewaarschuwd. Het doel is eenvoudig: klanten beter beschermen tegen fraude en vergissingen bij overschrijvingen vermijden. En dat is nodig want vorig jaar ontving de FOD Economie al meer dan 200 meldingen over factuurfraude met een gemelde schade van maar liefst 3,3 miljoen euro.
Heel wat banken voerden het al stapsgewijs in, maar vanaf 9 oktober zijn alle banken verplicht om, bij een overschrijving in euro binnen de eurozone, een automatische verificatie te doen van de naam van de begunstigde. Concreet zal jouw bank tijdens de invoering van een overschrijvingsopdracht verifiëren bij de bank van de begunstigde of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde overeenstemmen. Als klant hoef je hiervoor geen bijkomende stappen te ondernemen want dit gebeurt automatisch.
Het doel is eenvoudig: klanten beter beschermen tegen fraude en vergissingen bij overschrijvingen vermijden.
Met deze nieuwe verificatie van de naam van de begunstigde reiken de banken een nieuwe tool aan om fraude terug te dringen. Het zal echter een inspanning vergen van iedereen om hiervan een echt succes te maken. Bedrijven zullen hun wettelijke namen duidelijk op facturen moeten plaatsen en ook consumenten zullen de naam van de begunstigden correct moeten invullen. Fraude bestrijden is immers niet enkel de taak van de bankensector maar de taak van het hele ecosysteem. Enkel samen kunnen we fraude écht terugdringen.
Ja, dat wordt bij elke binnenlandse overschrijving die je wil uitvoeren automatisch geverifieerd. Ook als je een bedrag in euro overschrijft naar een buitenlandse bankrekening binnen de eurozone. Bij overschrijvingen buiten de eurozone gebeurt die verificatie niet.
Dan waarschuwt de bank je voor je de betaling bevestigt. Je kan dan de gegevens corrigeren of bewust beslissen om op eigen risico toch door te gaan met je betaling. Stemmen de gegevens niet (helemaal) overeen, dan raden we je aan om het rekeningnummer van de begunstigde te controleren om fraude en foutieve overschrijvingen te vermijden.
Je kan de gegevens corrigeren of bewust beslissen om op eigen risico toch door te gaan met je betaling.
Twijfel je? Vergelijk dan het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of op de officiële website van de leverancier. Of beter: contacteer het bedrijf via een van hun officiële kanalen (let op, want ook die gegevens kunnen op een factuur vervalst zijn).
Wees waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt of als het de eerste keer is dat je die leverancier betaalt.
Deze verificatie is onder andere heel belangrijk in de strijd tegen factuurfraude. Dat is een techniek waarbij oplichters facturen onderscheppen die door bedrijven (digitaal) naar hun klanten worden gestuurd. Zij wijzigen bepaalde gegevens (bijvoorbeeld het rekeningnummer van de begunstigde) om de bedragen op hun eigen rekening te laten storten in plaats van op die van het bedrijf.
De FOD Economie ontving in 2024 215 meldingen over factuurfraude met een gemelde schade van meer dan 3,3 miljoen euro. Dit jaar staat de teller al op 166 met een schade van 736.719 euro. Het is altijd belangrijk dat consumenten dit melden via Consumer Connect. Zo kan onze Economische Inspectie die meldingen onderzoeken en beslissen om een onderzoek te openen en worden nieuwe slachtoffers vermeden.
Opgelicht worden door een crimineel die het rekeningnummer van een factuur vervalst, iets wat je hopelijk nooit moet overkomen. Elk jaar gaan criminelen lopen met miljoenen euro’s door factuurfraude. Met de IBAN-naamcontrole willen we dat zoveel mogelijk vermijden. Het is goed dat vanaf vandaag banken bij elke overschrijving moeten checken of de naam en het rekeningnummer overeenkomen. Zo beschermen we de koopkracht van mensen.
Contacteer zo snel mogelijk jouw bank om de fraude te melden. De banken zijn 24/7 bereikbaar via speciale fraudenummers beschikbaar op de website van jouw bank, Febelfin en Card Stop.
Meld het via Consumer Connect. De Economische Inspectie van de FOD Economie bekijkt je melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen om een einde te maken aan de frauduleuze praktijken.
In onze explainer video zien jullie hoe de verificatie van de naam van de begunstigde werkt.
Om een antwoord te bieden op veelvoorkomende vragen in het kader van de verificatie van de naam van de begunstigde, hebben we een FAQ opgesteld.