Bankmedewerkers komen nooit jouw bankkaart aan huis ophalen!

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

5 min leestijd

 

2024 kende escalatie van fraude met kaartophalers

De banksector roept nogmaals op om waakzaam te zijn voor fraude door zogenaamde kaartophalers, ook wel bekend als bankkaart-phishing aan huis. Bij deze vorm van oplichting doen criminelen zich voor als bankmedewerkers of politie en proberen ze bij jou thuis langs te komen om je bankkaart en pincode in handen te krijgen. Ook overhalen ze de slachtoffers om hun andere waardevolle spullen (zoals cash of juwelen) mee te geven om deze in veiligheid te brengen. Wees op je hoede en onthoud dat een echte bankmedewerker nooit aan de deur zal komen om je bankkaart, pincode of waardevolle spullen op te halen.

 

Hoe werkt fraude met kaartophalers?

 

Oplichters doen zich voor als een bankmedewerker en bellen je op om je te verwittigen dat je bankkaart vervangen moet worden wegens een probleem of omdat die vervallen zou zijn. Soms versturen ze ook een voorafgaand phishing-bericht. 

De fraudeurs gaan georganiseerd te werk en doen er alles aan om je vertrouwen te winnen. Ze vragen of ze thuis kunnen langskomen om de bankkaart op te halen. Soms vragen ze ook om je pincode te delen of in te loggen met internet banking (waarbij ze meekijken om je pincode te zien). Uiteindelijk heeft de crimineel alles wat hij nodig heeft om geld over te schrijven vanuit jouw bankrekening: je bankkaart en je pincode.

In sommige gevallen nemen ze waardevolle spullen mee zoals bankkaarten, laptops, smartphones en zelf juwelen om die zogezegd “in veiligheid” te brengen. We zien recent ook varianten waarbij de fraudeurs niet als bankmedewerkers aan huis langskomen, maar zich ook voordoen als politieagent.

De modus operandi kan dus hier en daar wat verschillen.  Het is vooral de oudere bevolking die geviseerd wordt door deze fraudevorm. Veel van de oplichters zijn jongeren tussen 15 en 25 jaar.    

 

Hoe herken je kaartophalers?

 
  • Ze vragen naar jouw bankkaart en je pincode. Een bankmedewerker zal dit nooit doen.
  • Ze doen er alles aan om zo snel mogelijk bij je thuis langs te komen en dit soms ook op rare tijdstippen: ’s morgens vroeg, laat ’s avonds, in het weekend.
  • Ze verschijnen heel snel na of zelfs tijdens het telefonisch contact.
 

Hoe kan je jezelf en anderen beschermen?

 
  • Wees op je hoede en onthoud dat bankmedewerkers nooit aan huis komen om betaalkaarten op te halen, door te knippen of om bepaalde betaalproblemen op te lossen. Gebeurt het toch, dan heb je te maken met een oplichter.
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer (responscodes) altijd geheim, net als je pincode van je debetkaart. Deze zijn strikt persoonlijk en je bank zal deze ook nooit vragen. Ook niet per e-mail, sms of telefoon.
  • Praat erover met familieleden of vrienden zodat zij ook op de hoogte zijn van deze vorm van oplichting.
 

Toch slachtoffer?

 

Onderneem dan de volgende stappen:

  • Blokkeer onmiddellijk je bankkaart door Card Stop te bellen op 078 170 170.
  • Neem snel contact op met je bank. De banken beschikken over fraudediensten die hiervoor 24/7 beschikbaar zijn. De contactgegevens vind je op de website van Card Stop.
  • Doe aangifte bij de politie.
 

Meer informatie

 
  • In dit dossier vind je meer informatie over bankkaart-phishing aan huis.  
  • De Federale Politie verspreidde vandaag eveneens een persbericht om te sensibiliseren over deze veelvoorkomende fraudevorm
  • Bekijk zeker ook de video van onze recente sensibiliseringscampagne op Instagram en Tiktok waarin deze fraudevorm aan bod komt!