​​Banken waarschuwen voor fraude met valse bankmedewerkers​

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

19 november 2024 - 4 min leestijd

De laatste maanden zien we opnieuw een stijging in het aantal gevallen van fraude met valse bankmedewerkers. Dit is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers. Banken waarschuwen in dit kader gezamenlijk voor fraude met valse bankmedewerkers en leggen klanten uit hoe ze kunnen herkennen wat niet van hun bank komt. 

 

Wat is fraude met valse bankmedewerkers?

 

Bij deze fraudevorm doen oplichters zich voor als medewerkers van jouw bank en willen ze je zogezegd helpen om je te beschermen tegen fraude. Ze vragen bijvoorbeeld om je computerscherm te delen en persoonlijke codes door te geven, omdat er zogezegd verdachte transacties zijn gevonden op jouw bankrekening. De oplichters willen je doen geloven dat ze je willen helpen om deze transacties te 'annuleren', maar in werkelijkheid geef je toestemming om deze transacties uit te voeren. Zo slagen ze erin overschrijvingen uit te voeren met jouw rekening en geld te ontfutselen. 

 

Hoe werkt het?

 

Je krijgt een telefoontje, een email of sms. Een valse bankmedewerker waarschuwt voor fraude met je bankrekeningen en vraagt om maatregelen te nemen om de fraude te stoppen. Zo kan de oplichter proberen toegang te krijgen tot jouw computer. Eerst vraagt hij/zij om verbinding te maken met het internet, en nadien om software, zoals Teamviewer of Anydesk, te installeren. Bovendien worden je persoonlijke codes ook opgevraagd. Terwijl jij de instructies uitvoert en denkt dat de ‘bankmedewerker’ je aan het helpen is, kan de oplichter in werkelijkheid online overschrijvingen uitvoeren via jouw rekening.  

Ook kan de oplichter je vragen om je geld zelf veilig te stellen door het over te schrijven op een zogezegde ‘beveiligde’ rekening. 

In sommige gevallen stelt de oplichter zelfs voor om aan huis te komen om alle waardevolle spullen (zoals je bankkaart en -codes, geld, computer, juwelen, ...) op te halen en veilig te stellen. 

 

Tips om deze fraudevorm te voorkomen

 
  • Krijg je een telefoontje, e-mail of sms van je bank met de vraag om je scherm te delen en persoonlijke codes of om een overschrijving uit te voeren? Voer deze instructies nooit uit! Een bank zal je nooit vragen om je persoonlijke codes en bankkaart te delen, geld over te schrijven naar een rekening die niet de jouwe is om zogezegd je geld ‘veilig’ te stellen of om software te installeren om vanop afstand je scherm over te nemen. 
  • Informeer je collega’s, vrienden of werknemers zodat fraudeurs geen kans krijgen om nog meer slachtoffers te maken. 
 

Toch slachtoffer geworden?

 

Als je toch in de val werd gelokt, onderneem dan zo snel mogelijk de volgende stappen:

  • Verbreek meteen de verbinding  
  • Neem contact op met jouw bank. Via speciale fraudenummers zijn de banken 24/7 bereikbaar om online fraude te melden. Een overzicht van alle contactpunten kan je terugvinden op de pagina van Card Stop
  • Blokkeer je kaarten via Card Stop (078 170 170)
  • Dien een klacht in bij de politie