19 november 2024 - 4 min leestijd
De laatste maanden zien we opnieuw een stijging in het aantal gevallen van fraude met valse bankmedewerkers. Dit is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers. Banken waarschuwen in dit kader gezamenlijk voor fraude met valse bankmedewerkers en leggen klanten uit hoe ze kunnen herkennen wat niet van hun bank komt.
Bij deze fraudevorm doen oplichters zich voor als medewerkers van jouw bank en willen ze je zogezegd helpen om je te beschermen tegen fraude. Ze vragen bijvoorbeeld om je computerscherm te delen en persoonlijke codes door te geven, omdat er zogezegd verdachte transacties zijn gevonden op jouw bankrekening. De oplichters willen je doen geloven dat ze je willen helpen om deze transacties te 'annuleren', maar in werkelijkheid geef je toestemming om deze transacties uit te voeren. Zo slagen ze erin overschrijvingen uit te voeren met jouw rekening en geld te ontfutselen.
Je krijgt een telefoontje, een email of sms. Een valse bankmedewerker waarschuwt voor fraude met je bankrekeningen en vraagt om maatregelen te nemen om de fraude te stoppen. Zo kan de oplichter proberen toegang te krijgen tot jouw computer. Eerst vraagt hij/zij om verbinding te maken met het internet, en nadien om software, zoals Teamviewer of Anydesk, te installeren. Bovendien worden je persoonlijke codes ook opgevraagd. Terwijl jij de instructies uitvoert en denkt dat de ‘bankmedewerker’ je aan het helpen is, kan de oplichter in werkelijkheid online overschrijvingen uitvoeren via jouw rekening.
Ook kan de oplichter je vragen om je geld zelf veilig te stellen door het over te schrijven op een zogezegde ‘beveiligde’ rekening.
In sommige gevallen stelt de oplichter zelfs voor om aan huis te komen om alle waardevolle spullen (zoals je bankkaart en -codes, geld, computer, juwelen, ...) op te halen en veilig te stellen.
Als je toch in de val werd gelokt, onderneem dan zo snel mogelijk de volgende stappen: