7 min leestijd
Worldline [Euronext: WLN], een wereldleider in betalingsdiensten, en Febelfin hebben onlangs de nieuwste trends in betalingsfraude voorgesteld. Tijdens een informatiesessie onthulde Febelfin kerncijfers uit haar laatste rapport over fraude in België, waarin de meest voorkomende vormen van fraude en hun impact op consumenten werden belicht. Worldline besprak de groeiende rol van kunstmatige intelligentie (AI) in het versterken van de veiligheid van transacties en stelde zijn innovatieve oplossingen voor om fraude dagelijks proactief te bestrijden.
Febelfin presenteert in haar rapport de meest recente statistieken over fraude in België en belicht de belangrijkste trends. Phishing blijft een populaire fraudetechniek en is goed voor de meerderheid van de fraudegevallen. Vorig jaar wisten cybercriminelen via deze methode meer dan 40 miljoen euro te stelen in België. “Deze cijfers tonen aan hoezeer phishing een grote bedreiging blijft voor de Belgische consument”, zegt Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin. “Fraudeurs maken misbruik van het vertrouwen van mensen om toegang te krijgen tot hun persoonlijke informatie. In deze context is het essentieel om de consumenten eraan te herinneren dat Card Stop nooit per telefoon, sms of e-mail zal vragen naar een kaartnummer, vervaldatum, veiligheidscode of andere gevoelige informatie. Evenmin zal een bank of Worldline, de uitbater van Card Stop, naar dit soort informatie vragen.”
Ondanks inspanningen om het bewustzijn rond fraude te verhogen, bleef phishingfraude in 2023 wijdverspreid, met cybercriminelen die massaal berichten versturen waarin ze zich voordoen als familie of een vertrouwde organisatie. Bijna 55% van de Belgen heeft dit jaar minstens één phishingbericht ontvangen en 8% van hen is in het verleden al slachtoffer geweest van dit soort oplichtering.
Naast de traditionele phishing-zwendel met als doel persoonlijke gegevens te ontfutselen, duiken er ook nieuwe vormen van AI-fraude op die slachtoffers lijken te maken. Daarbij zijn er twee belangrijke varianten geïdentificeerd die bijzonder zorgwekkend zijn: beleggingsfraude, waarbij cybercriminelen zich voordoen als een hulpdienst voor banken en aantrekkelijke aanbiedingen doen om hun slachtoffers te verleiden te investeren in fictieve financiële producten; en CEO-fraude, waarbij een werknemer zich voordoet als een bedrijfsdirecteur om een bankoverschrijving te doen.
Tegelijkertijd ontwikkelen fraudemethoden zich en worden ze complexer, met steeds geavanceerdere tools zoals bijvoorbeeld deepfake, waarmee video's en gesynthetiseerde stemmen worden gegenereerd om zich voor te doen als vertrouwde personen. Bovendien worden phishing-aanvallen steeds gerichter: in plaats van massacampagnes personaliseren oplichters hun berichten op basis van persoonlijke informatie die ze via sociale netwerken hebben verzameld.
In een markt waarin fraudeurs steeds inventiever worden en hun tactieken voortdurend evolueren, blijft AI zich ontpoppen als een krachtig wapen in de strijd tegen fraude.
De betalingssector gebruikt AI al jaren in een aantal producten en bedrijfsprocessen. Zo maakt Worldline gebruik van de kracht van AI om traditionele detectieregels aan te vullen en zo zijn klanten – banken en handelaars - een betrouwbare en effectieve verdediging tegen digitale veiligheidsbedreigingen te bieden. “Vandaag de dag moeten we AI gebruiken om AI tegen te gaan”, legt Myles Simpson, Fraud Risk Manager in Business Development bij Worldline, uit. “Dankzij AI kunnen we miljoenen transacties in realtime analyseren en complexe fraudepatronen met een indrukwekkende snelheid en nauwkeurigheid detecteren. Als gevolg van deze vooruitgang kunnen onze AI-gestuurde anti-fraudeoplossingen frauduleuze activiteiten detecteren in slechts 11 milliseconden en het aantal false positives - waarbij legitieme transacties ten onrechte als frauduleus worden beschouwd - met wel 85% verminderen.”
Bij Worldline is het gebruik van AI in de strijd tegen betalingsfraude gebaseerd op een combinatie van twee oplossingen die elkaar aanvullen: Worldline Payment Fraud Management en Worldline Digital Security Suite.
De eerste oplossing is Payment Fraud Management, die controleert continu alle gevoelige transacties op een bankrekening of het nu gaat om kaartbetalingen, overschrijvingen of andere vormen van gevoelige transacties. Transacties met een hoog risico kunnen zo snel en efficiënt mogelijk worden geïdentificeerd en verwerkt, terwijl de detectieregels voortdurend worden verbeterd om nieuwe aanvallen te voorkomen.
Tegelijkertijd versterkt de Digital Security Suite deze aanpak door zich te richten op apparaat-analyse. Het beoordeelt in realtime om afwijkingen te detecteren: vormt het apparaat een risico? Wordt gelinkt aan een bepaalde gebruiker? Kom het gedrag van de gebruiker overeen met zijn gebruikelijke gedrag? Door gewoonten van rekeninghouders te analyseren, identificeert het voortdurend nieuwe fraudepatronen en blokkeert het snel kwaadaardige toegangspogingen. Deze technologie, die de internationale PayTech Award won, is een voorbeeld van de vooruitgang van Worldline op het gebied van beveiliging en de preventie van online dreigingen.
Claire Deprez, Head of Product Management bij Worldline voegt hieraan toe: “Continue monitoring in elke fase van het aankoopproces stelt ons in staat om in te grijpen nog voordat fraude plaatsvindt, waardoor we onze klanten een betere bescherming bieden.” Dankzij de integratie van AI kan Worldline zich namelijk effectief verdedigen tegen verschillende vormen van fraude, zoals phishing en identiteitsdiefstal. "Dankzij AI hebben we ons vermogen om fraude te voorkomen met ongeveer 30% kunnen vergroten ”.
Ontwikkelingen op het gebied van AI hebben potentieel en bieden nieuwe mogelijkheden die winkelen en betalen nog eenvoudiger en veiliger zullen maken, terwijl consumenten zo goed mogelijk worden beschermd.