Toegankelijk bankieren: banksector in dialoog met het middenveld

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

6 min leestijd

Op 3 december organiseerde Febelfin een inspiratiedag rond het thema toegankelijk bankieren. Daar kregen de leden van de financiële sector de kans om in dialoog te gaan met middenveldorganisaties over hoe ze samen bankieren toegankelijker kunnen maken.

In het kader van toegankelijk bankieren ondernam Febelfin in 2024 reeds verschillende initiatieven, waaronder de lancering van de nieuwe website “toegankelijkbankieren.be”, talrijke infosessies over online bankieren en betalen, de mobiele escape game Hacker Hotline en de E-learning ‘Digicoach’. Ook in 2025 blijft de sector zich inzetten. We kijken ernaar uit enkele interessante pistes te onderzoeken op basis van de ontvangen feedback tijdens deze inspiratiedag, waaronder de mogelijke lancering van een nieuwe app met algemene, bankneutrale lessen over mobiel bankieren. Bovendien zal de sector de nodige stappen nemen om in lijn met de European Accessibility Act het bankieren nog toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.

 

Geslaagde inspiratiedag

 

Op 3 december 2024 bracht Febelfin zo’n 300 deelnemers samen tijdens een inspiratiedag over toegankelijk bankieren. Het evenement trok leden aan uit de financiële sector en diverse stakeholders, waaronder sociale- middenveld en consumentenorganisaties. Hoogtepunt was een interactief panelgesprek met vertegenwoordigers van Financité, Okra, Mediawijs en vzw Maks. Gedurende de dag werd dieper ingegaan op de huidige initiatieven van de financiële sector en verbeterpunten voor de toekomst, wat waardevolle inzichten opleverde voor verdere samenwerking.

 

Initiatieven van Febelfin in 2024: enkele feiten en cijfers

 
  • De nieuwe website “toegankelijkbankieren.be werd het afgelopen jaar gelanceerd. Op deze website kan je alles lezen over de verschillende initiatieven die genomen worden in het kader van toegankelijk bankieren en digitale inclusie, alsook over het aanbod om de niet-digitale klant te ondersteunen.
  • Er werden meer dan 50 infosessies over online bankieren en betalen georganiseerd voor meer dan 1400 personen, met ondersteuning van lokale bankmedewerkers en partners zoals Digibanken, lokale politie en EPN’s (Openbare computerruimtes) in Wallonië.
  • De E-learning ‘Digicoach’ werd gevolgd door 389 vrijwilligers en professionals, die zo tips and tricks kregen om digistarters wegwijs te maken in de digitale wereld. Het multiplicator effect dat hiermee gepaard gaat, zorgt ervoor dat we een grotere groep kunnen bereiken die niet altijd binnen de scope ligt.
  • Ook onze mobiele escape game The Hacker Hotline doorkruiste afgelopen jaar het hele land om bij scholen, jongerenorganisaties, bedrijven, … zowel jong als oud te sensibiliseren over online fraude. We waren met de escape game aanwezig op 77 verschillende locaties over heel België en bereikten zo’n 1100 deelnemers!
  • Het charter van de universele bankdienst, om de groep niet-digitale klanten de kans te geven tegen een redelijk tarief manuele overschrijvingen op papier uit te voeren, liep tot juni 2024 maar is door Febelfin proactief verlengd.
 

Inspiratie uit het middenveld

 

Tijdens de inspiratiedag werd duidelijk dat de digitale kloof in België nog steeds een grote uitdaging vormt. De gepresenteerde projecten van verschillende financiële instellingen toonden aan dat er al veel initiatieven worden genomen, maar ook dat er nog ruimte is voor verbetering. Het panelgesprek onderstreepte het belang van bereikbaarheid en de snelheid van digitalisering. De financiële sector erkent de noodzaak om deze kloof te dichten en blijft zich inzetten voor toegankelijke bankdiensten. Op basis van de waardevolle verkregen inzichten zal de financiële sector zich verder inzetten om bestaande initiatieven te versterken en nieuwe projecten te ontwikkelen, met een focus op een langetermijnvisie en samenwerking over sectoren heen. Een interessante piste die we zullen onderzoeken op basis van de ontvangen feedback tijdens de inspiratiedag, is de lancering van een nieuwe app die algemene, bankneutrale lessen over mobiel bankieren aanbiedt. Die zou consumenten helpen bij het verbeteren van hun digitale vaardigheden en meer vertrouwen kunnen creëren in de digitale omgeving.

 

“Voor de financiële sector is toegankelijkheid een absolute prioriteit. Dat betekent niemand achterlaten, ook niet wanneer we als banken innoveren en digitaliseren. Het was mooi te zien hoe tijdens onze eerste inspiratiedag meer dan 300 deelnemers uit de bankwereld, het middenveld en het beleid de koppen bij elkaar staken, met één duidelijke missie: iedereen nog vlotter toegang geven tot bankdiensten. Innovatie is pas geslaagd als ze voor iedereen werkt", aldus Michael Anseeuw, voorzitter Febelfin & CEO BNP Paribas Fortis

 

Verbeterde toegang voor mensen met een beperking

 

De European Accessibility Act (EAA) is een Europese richtlijn met als doel de toegankelijkheid van producten en diensten te verbeteren voor mensen met een beperking. Ze bepaalt onder meer dat digitale producten en diensten universeel toegankelijk gemaakt moeten worden voor personen met een beperking. De financiële sector wil hierin een voortrekkersrol spelen voor andere sectoren en bankdiensten nog toegankelijker maken voor mensen met een beperking. Eén van de zaken die we hierbij nastreven is het gebruik van eenvoudigere taal.

 

Inzetten op digitale geletterdheid blijft key

 

Als banksector engageren we ons om onze maatschappelijke rol ten volle te spelen, maar digitale geletterdheid is een belangrijke gedeelde verantwoordelijkheid. We roepen beleidsmakers dan ook op om een duidelijke visie en strategie te formuleren en hiervoor de nodige middelen te voorzien. We stellen vast dat digitale inclusie vaak een versnipperde bevoegdheid is over verschillende ministers en regeringen heen en we hopen dat dit een gezamenlijke visie niet in de weg zal staan. Er is nood aan een eenduidige visie en een breed platform om initiatieven over sectoren heen uit te werken. Het is essentieel dat er een gecoördineerde aanpak komt om digitale inclusie te bevorderen en de digitale kloof te dichten.

 

Digitale inclusie betreft meerdere doelgroepen en elke doelgroep heeft een ander beleid of aanpak nodig. Eén uniforme aanpak past niet voor iedereen; er is nood aan maatwerk om tegemoet te komen aan de behoeften van de verschillende doelgroepen.  De financiële sector speelt hierin een belangrijke rol en wil hierin haar engagement opnemen, maar we hebben een duidelijk beleid nodig, een visie op lange termijn en samenwerking over verschillende sectoren heen”, Karel Baert, CEO Febelfin