Digital Payments Barometer 2024: Digitaal betalen blijft toenemen, vooral bij de jongere generatie

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

27 juni 2024 - 8 min leestijd

Digitale betalingen blijven aan terrein winnen in België en de gewoonten evolueren snel, vooral bij jongeren. Deze generatie maakt steeds vaker gebruik van betalingen met de smartphone en andere wearables of via een QR code. Dat blijkt uit de laatste Digital Payments Barometer, een studie van Ipsos die werd uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in opdracht van partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline. De studie werd uitgevoerd in het kader van de ‘Digital Payment Day’, een dag die in het leven werd geroepen om digitale betalingen te promoten.

 

Mobiele betalingen vallen in de smaak bij Generatie Z  

 

Over het algemeen winnen mobiele betalingen aan terrein in België. Bijna één Belg op twee (49%) heeft al minstens één mobiele betaling uitgevoerd (via een QR-code of met een connected object, tegenover 44% vorig jaar).

Zoals een smartphone, een smartwatch, enz.

Als we de verschillende mobiele betaalopties nader bekijken, zien we dat mobiele betalingen met QR-code hun stijgende trend voortzetten: meer dan twee Belgen op vijf (42%) voerden al een mobiele betaling met een QR-code uit, tegenover 36% in 2023. Mobiele betalingen met connected object nemen ook toe, maar in mindere mate: één kwart van de Belgen (26%) zegt wel eens een betaling te hebben gedaan met een connected object, tegenover 21% in 2022.

Vooral jongeren tussen 16 en 24 jaar maken meer gebruik van de nieuwste betaaltechnologieën. Ongeveer één op de twee jongeren zegt vertrouwd te zijn met betalingen met een QR-code (47%) en betalingen met een connected object (50%).

Bovendien verkiest deze generatie nu zelfs mobiele betalingen (34%) boven contactloze kaartbetalingen (32%). Wat betreft de vraag of deze trend zich in de toekomst zal doorzetten, ziet het er goed uit voor mobiele betalingen (via een QR-code en met een connected object): van degenen die nog nooit mobiel betaald hebben, overweegt 29% dit te doen in de toekomst.

 

1 op de 2 jongeren bezit cryptocurrencies

 

Hoewel 9 op de 10 Belgen (89%) al gehoord hebben van cryptocurrencies, is het bezit ervan nog relatief laag (20%). Deze cijfers blijven stabiel ten opzichte van 2023. 

Crypto’s zijn duidelijk populairder bij jongeren, en ook steeds meer jongeren bezitten ook zelf crypto’s. Meer dan één op twee jonge Belgen (52%) tussen 16 en 24 jaar bezit crypto’s, tegenover slechts 42% in 2023. Dit aandeel daalt bij de 25-34-jarigen, hoewel nog steeds bijna 2 op de 5 (36%) aangeeft cryptomunten te bezitten. Het bezit van cryptocurrencies neemt af naarmate de leeftijd toeneemt.  

Net zoals in 2023 blijft beleggen de belangrijkste motivatie om over cryptocurrencies te beschikken. Dit is namelijk het geval voor 30% van de crypto-eigenaars (vergeleken met 28% in het voorgaande jaar). Een andere reden die genoemd wordt om zelf over cryptocurrencies te beschikken is het gebruik als betaalmiddel (21%). 

Over het algemeen geeft de sector aan om zowel jong als oud bewust te blijven maken van de risico's die gepaard gaan met deze nieuwe vormen van valuta. Financiële educatie is in dit opzicht erg belangrijk om iedereen in staat te stellen weloverwogen financiële beslissingen te nemen. 

 

Contactloze betalingen zijn steeds meer ingeburgerd 

 

In 2024 blijven contactloze kaartbetalingen de favoriete betaalmethode in België. Meer dan 4 op de 5 Belgen (82%) zegt deze betaalmethode al eens te hebben gebruikt. Bij wijze van vergelijking: in 2020 gaf slechts 47% aan al eens een betaling te hebben uitgevoerd met een contactloze bankkaart.

Contactloze kaartbetalingen blijven populair dankzij hun veiligheid en snelheid. Deze betaalmethode is nu goed ingeburgerd bij de Belgen. Meer dan drie kwart (77%) van de Belgen zegt vertrouwd te zijn met contactloze betalingen (tegenover 43% vóór de coronacrisis). Deze stijgende trend is nog sterker bij de 45-54-jarigen: 84% van hen voelt zich comfortabel bij het gebruik van contactloze kaartbetalingen.

Tot slot geven bijna twee Belgen op vijf (39%) aan dat, als ze moesten kiezen tussen alle beschikbare betaalmiddelen, ze de voorkeur zouden geven aan contactloos betalen. Deze tendens weerspiegelt zich in bijna alle leeftijdscategorieën tot 65 jaar, behalve bij de 16-24-jarigen, die een duidelijke voorkeur hebben voor mobiele betalingen.

 

Digitale betalingen nog steeds populairder dan cash

 

Net als vorig jaar geven meer dan 4 op 5 Belgen (82%) de voorkeur aan digitale betalingen. Uit de cijfers van de Barometer blijkt ook dat Belgische consumenten in fysieke winkels vaker elektronisch dan contant betalen.

Uit de cijfers blijkt ook dat jongeren tussen 16 en 24 jaar minder vaak cash gebruiken dan de rest van de Belgische bevolking. Minder dan één jongere op twee (47%) zegt namelijk onlangs contant geld te hebben gebruikt, terwijl dit percentage voor alle leeftijden samen oploopt tot 60%.

 

Debetkaart blijft het favoriete betaalmiddel voor online aankopen

 

Online shoppen blijft erg populair met meer dan 4 op 5 Belgen die aangeven dat ze al eens een aankoop online hebben gedaan (87% in 2024 tegenover 85% in 2023). Over het algemeen kopen Belgische consumenten het vaakst producten of diensten online met hun debetkaart. Ze gebruiken echter minder vaak hun debetkaart voor online aankopen van minder dan €25 (30% in 2024 tegenover 36% in 2023). In vergelijking met 2022 zijn ze meer geneigd om hiervoor een bankapplicatie of betaalapplicatie (zoals Payconiq by Bancontact) te gebruiken.

Voor aankopen van meer dan €50 gebruiken Belgische consumenten, naast hun debetkaart, bank- of betaalapplicatie, regelmatig hun kredietkaart. In vergelijking met vorig jaar is er ook een toename in het gebruik van kredietkaarten bij de 16- tot 24-jarigen die recent online aankopen deden.

 

Digital Payment Day

 

Op 1 juli is het opnieuw Digital Payment Day. Enkele jaren geleden hebben de partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline deze dag gewijd aan digitale betalingen in het leven geroepen om consumenten aan te moedigen om voor digitale betalingen te kiezen.

In 2022 viel deze datum ook samen met de inwerkingtreding van de wet die digitale betalingen uitbreidt naar alle handelszaken en vrije beroepen in België. Dankzij deze wet kunnen consumenten in alle winkels betalen met een elektronisch betaalmiddel (naast cash).

Volgens de laatste statistieken zijn meer dan 7 op 10 Belgen (72%) op de hoogte van deze wetgeving, wat een lichte stijging betekent ten opzichte van 2023 (66%). Een ander positief punt is dat het bij steeds minder Belgen voorkomt dat ze geweigerd worden om elektronisch te betalen (58% in 2024 tegenover 63% in 2023). En wanneer dat gebeurt, geeft meer dan één Belg op 10 (12%) er de voorkeur aan om de transactie te annuleren en de winkel te verlaten. Op te merken valt dat dit percentage hoger ligt bij jongeren tussen 16 en 24 jaar: 18% weigert de transactie als er geen elektronische betaling mogelijk is.

We leven dus in een omgeving waarin digitale betalingen steeds meer worden aangemoedigd. We zien ook een verandering in de betalingsgewoonten van jongeren. Gezien deze ontwikkelingen, is het zeker mogelijk dat mobiele betalingen op een dag de norm zullen worden. To be continued...

 

Over de Digital Payments Barometer

De Digital Payments Barometer is een compilatie van de resultaten van een onderzoek naar betalingstrends in België door de Vrije Universiteit Brussel. Dit onderzoek werd uitgevoerd binnen het Departement Toegepaste Economie door Professor Dr. Leo Van Hove, hoogleraar monetaire economie, en Professor Dr. Ellen Van Droogenbroeck, docent macro-economie en statistiek. In maart dit jaar werd bij een representatieve steekproef van 1.116 Belgen online en telefonisch gepeild naar hun betaalgewoonten en -voorkeuren. De resultaten werpen een licht op het betaalgedrag van de Belgen en schetsen een beeld van de evolutie van digitale betalingen. De Barometer is één van de initiatieven om die betalingen te stimuleren. Hij werd in 2020 voor het eerst gelanceerd en de eerste resultaten werden gepubliceerd in 2021.