Belgische banken bieden beste prijs-kwaliteit voor alle klanten

16 november 2023 - 5 min leestijd

De Belgische banksector streeft naar transparantie en liet daarom KPMG in België een vergelijkend onderzoek uitvoeren naar de kosten van betalingen voor consumenten en handelaren.

 

Belgische banken werden daarbij vergeleken met banken uit zeven andere Europese landen (buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg; twee Zuiderse vakantielanden Spanje en Italië; en het digitale Zweden). Uit de analyse van KPMG blijkt dat zowel de digitale en non-digitale consument als de handelaar bijzonder goed worden bediend in België, op vlak van prijs en aanbod. 

Cost of Payments. A comparative study of the cost of payments for consumers and retailers in Belgium and selected countries, 15 september 2023. Challenger banks are not included in the study. 

KPMG Advisory,   een Belgische BV/SRL, en een lidmaatschapsmaatschappij van KPMG-organisatie van onafhankelijke lidmaatschapsmaatschappijen, geaffilieerd met KPMG International Limited, een besloten Engelse vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

 

België biedt beste prijs-kwaliteitverhouding voor digitale klanten

 

België blijkt na Spanje de goedkoopste aanbieder te zijn van bankdiensten in Europa voor digitale klanten (met een prijsvork tussen 0 en 22,8 euro per jaar). Over het algemeen zijn de tarieven in onze buurlanden veel hoger voor een vergelijkbaar aanbod. In veel landen is een gratis aanbod zelfs onbestaande en kunnen de prijzen oplopen tot meer dan 100 euro per jaar.

Bovendien blijkt dat de Belgische klant voor deze prijs op een brede dienstverlening kan rekenen binnen het digitaal pakket. Enkel Nederland en Zweden bieden een gelijkaardig breed aanbod, maar tegen een aanzienlijk hogere kostprijs. De digitale consument in België heeft dus toegang tot een betaalbaar, hoogwaardig én compleet aanbod tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding. 

Cost of Payments. A comparative study of the cost of payments for consumers and retailers in Belgium and selected countries, 15 september 2023

Niet-digitale klant best bediend in België: betaalbaar & breed pakket

 

De studie van KPMG toont aan dat België en Duitsland de enige landen zijn die een pakket aanbieden voor de niet-digitale consument, met aantrekkelijkere prijzen in België dan in Duitsland. In de andere landen zijn vergelijkbare diensten enkel “à la carte” beschikbaar, tegen een opmerkelijk hogere prijs dan in België.

De Belgische banksector heeft met de universele bankdienst (UBD) specifieke diensten uitgewerkt voor de niet- of minder digitaal vaardige groep klanten. Het jaarlijks tarief van de UBD varieert tussen 39 en 60 euro, wat verreweg het laagste is in vergelijking met de andere geanalyseerde landen.

Belgische handelaren genieten van lage tarieven

 

In de studie komt ook naar voren dat voor detailhandelaren de dienstverlening aantrekkelijk geprijsd is, in tegenstelling tot de andere onderzochte landen. België en Nederland behoren in de vergelijkende studie tot de goedkoopste in Europa wat betreft de maandelijkse kosten van betaalverkeer voor de kleine handelaar (vergelijking bij bakkers, boetieks en lokale supermarkten).

Belgische banken bieden eveneens gunstige tarieven voor aanvullende diensten, zoals zakelijke bankrekeningen. De jaarlijkse kosten variëren in België tussen de 40 en 60 euro, wat uitzonderlijk laag is in vergelijking met sommige andere landen, waar dergelijke kosten makkelijk kunnen oplopen tot meer dan 300 euro. Belgische banken zijn de goedkoopste aanbieder van zakelijke bankrekeningen in Europa.   

 

Karel Baert, CEO van Febelfin: “De studie is voor ons een bevestiging dat Belgische banken een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding bieden aan hun klanten. Ze bieden een brede waaier aan innovatieve diensten, tegen zeer competitieve prijzen, en hebben een heel breed aanbod voor zowel de digitale als niet-digitale klant. Dit onderstreept de toewijding van de financiële sector in België om alle consumenten te bedienen, ongeacht hun voorkeur voor digitaal of analoog bankieren.”

Harry Van Donink, CEO van KPMG in België: “Voor ons onderzoek voor Febelfin hebben we samengewerkt met KPMG’s Europese betalingsdeskundigen en zijn we tot waardevolle inzichten gekomen. Onze onafhankelijke, op feiten gebaseerde analyse focuste zich op de meest representatieve spelers in de snel veranderende betalingssector. We hopen consumenten een duidelijk inzicht te geven in de rol van België in het verzekeren van vitale betalingsdiensten op wereldschaal."

Benieuwd naar alle cijfergegevens uit de studie van KPMG in België, bekijk dan snel onze storytelling