3 oktober 2022 - 5 min leestijd
De meldingen van personen die slachtoffer worden van online of telefonische fraude, of zelfs oplichting aan huis, nemen toe. Via een smoes worden mensen ertoe gebracht bedragen over te schrijven naar een valse rekening, een zogenaamde "kluisrekening". Of, een zogezegde bankmedewerker komt aan huis om een probleem te verhelpen, en die vertrouwen ze hun persoonlijke bankcodes toe. De fraudeur haalt vervolgens de bankrekeningen van de slachtoffers leeg en verdwijnt met het geld. Ook wel bankkaart-phishing aan huis genoemd. Helaas is het tegen de tijd dat de slachtoffers de fraude doorhebben, vaak al te laat.
Febelfin waarschuwt voor deze kluisrekeningfraude en bankkaart phishing aan huis die momenteel in opmars zijn. De sector herinnert eraan dat een bank of medewerkers hun klanten nooit naar hun codes zullen vragen, noch hen zullen aanzetten tot overschrijvingen, zij het per telefoon, SMS, e-mail of bij de klant thuis.
Kluisrekeningfraude, waarvan de slachtoffers heel vaak senioren zijn, begint vaak met een phishingbericht dat cybercriminelen per e-mail, sms, Whatsapp of sociale media versturen.
Dit bericht bevat een link die jou naar een valse website brengt waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals je naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes.
Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, kunnen de oplichters met hun frauduleuze handelingen beginnen: ze nemen contact met je op en doen zich voor als een medewerker van je bank en leggen uit dat er verdachte transacties op jouw rekening zijn verricht. Vaak slaat men deze stap waarbij men een phishing-bericht gebruikt ook over, en bellen ze jou gewoon op met heel veel overtuigingskracht. Ze zullen alles doen om je vertrouwen te winnen en zullen niet twijfelen om te verwijzen naar eerder uitgevoerde transacties.
De oplichters zullen dan aanbieden om jouw geld over te maken naar een veilige rekening, namelijk de zogenaamde kluisrekening. Maar die rekening bestaat helemaal niet. En als je toch geld overmaakt naar deze valse ‘veilige rekening’, komt het terecht op de rekening van een geldezel.
Vanaf dan wordt het door jou overgemaakte bedrag doorgesluisd naar de rekening van de cybercriminelen.
De modus operandi bij deze fraudevorm is vergelijkbaar met die van kluisrekeningfraude: in dit geval ontvangt het slachtoffer ook een telefoontje van een zogenaamde bankmedewerker. De valse bankmedewerker belt je op om uit te leggen dat er verdachte transacties op je rekening zijn opgemerkt en biedt aan om bij jou thuis langs te komen om de situatie op te lossen. De oplichter komt dus letterlijk naar je huis. De fraudeur laat je dan bijvoorbeeld inloggen bij jouw online bank. Zo kan die gemakkelijk je persoonlijke code noteren. De fraudeur heeft dan alles wat hij nodig heeft om geld van je bankrekening te halen.
Volg dan onmiddellijk deze stappen:
Febelfin heeft onlangs visuals gemaakt met hierop verschillende fraudevormen (zoals kluisrekeningfraude en bankkaart phishing aan huis) uitgelegd. Bedoeling van dit beeldmateriaal is sensibilisering en bewustmaking rond de verschillende bestaande fraudevormen. De visuals zullen verspreid worden via de verschillende communicatiekanalen van Febelfin, en ook verdeeld worden onder verschillende partners. Je vindt ze terug onder Febelfin 'publicaties'.