11 december 2020 - 4 min leestijd
Via e-mail, telefoon, sms of per brief vragen de fraudeurs (in naam van de bank) aan hun slachtoffers om hun bankaart per post naar een bepaald adres te sturen omdat hun bankkaart zogezegd moet worden vervangen. Ze beweren dat er binnenkort een nieuwe kaart wordt opgestuurd.
We zien dat voornamelijk bankkaart-phishing via brief momenteel in opmars is. Bij de brief zit een invulformulier. Op dit formulier vragen ze om:
Ook vragen ze je soms om je huidige bankkaart, midden door te knippen, alvorens ze op te sturen, om je zo een vals gevoel van veiligheid te geven. Opgelet! Een bankkaart is pas onbruikbaar wanneer de chip wordt doorgeknipt.
Ook kan het zijn dat je online wordt gecontacteerd, dan sturen de fraudeurs een link waarmee je naar een onveilige website wordt gebracht, en wordt gevraagd om je pincode in te geven, en je bankkaart op te sturen met de post.
Zo hebben de criminelen in één klap dus je kaart en je codes. Het is belangrijk om te onthouden: banken zullen hun klanten nooit vragen om de pincodes van hun bankkaarten. Zij zullen ook nooit vragen om je bankkaart op te sturen.
Febelfin roept dan ook op om op je hoede te zijn wanneer iemand je met zo'n voorstel contacteert. Ga hier nooit op in.
Febelfin geeft graag enkele belangrijke tips mee om jezelf te beschermen tegen deze fraudevorm:
Een sms, e-mail of brief ontvangen waarvan je vermoedt dat het phishing is? Wees op je hoede en meld dit aan je bank en verdacht@safeonweb.be. Stuur het phishing bericht door, en verwijder het daarna.
Ben je in een moment van onoplettendheid toch in de val gelopen, dan onderneem je best volgende stappen: