Febelfin waarschuwt voor bankkaart‑phishing

11 december 2020 - 4 min leestijd

  • Bij bankkaart-phishing proberen fraudeurs via e-mail, telefoon, sms of per brief je bankkaart en bijhorende codes te pakken te krijgen. Dat doen ze door te beweren dat je bankkaart moet worden vervangen.
  • Er worden steeds meer gevallen van deze fraudevorm gemeld. Vooral bankkaart-phishing via brieven is in opmars: klanten ontvangen een brief van de fraudeurs in naam van hun ‘bank’ waarin staat dat hun bankkaart moet worden vervangen. De brief vermeldt dat de klant de bankkaart moet opsturen, samen met de persoonlijke pincodes.
  • Febelfin roept dan ook op tot extra aandacht voor deze fraudepogingen en vraagt ook om dergelijke gevallen te melden.

Hoe werkt bankkaart phishing?

 

Via e-mail, telefoon, sms of per brief vragen de fraudeurs (in naam van de bank) aan hun slachtoffers om hun bankaart per post naar een bepaald adres te sturen omdat hun bankkaart zogezegd moet worden vervangen. Ze beweren dat er binnenkort een nieuwe kaart wordt opgestuurd. 

We zien dat voornamelijk bankkaart-phishing via brief momenteel in opmars is. Bij de brief zit een invulformulier. Op dit formulier vragen ze om:

  • Je naam en telefoonnummer
  • Je kaartgegevens
  • Je persoonlijke pincode

Ook vragen ze je soms om je huidige bankkaart, midden door te knippen, alvorens ze op te sturen, om je zo een vals gevoel van veiligheid te geven.  Opgelet! Een bankkaart is pas onbruikbaar wanneer de chip wordt doorgeknipt.

Ook kan het zijn dat je online wordt gecontacteerd, dan sturen de fraudeurs een link waarmee je naar een onveilige website wordt gebracht, en wordt gevraagd om je pincode in te geven, en je bankkaart op te sturen met de post.

Zo hebben de criminelen in één klap dus je kaart en je codes. Het is belangrijk om te onthouden: banken zullen hun klanten nooit vragen om de pincodes van hun bankkaarten. Zij zullen ook nooit vragen om je bankkaart op te sturen.

Febelfin roept dan ook op om op je hoede te zijn wanneer iemand je met zo'n voorstel contacteert. Ga hier nooit op in.

Hoe bescherm je je tegen bankaart-phishing?

Febelfin geeft graag enkele belangrijke tips mee om jezelf te beschermen tegen deze fraudevorm:

  • Geloof niet zomaar elke mail, sms of brief van “je bank”.
  • Stuur je bankkaart nooit op met de post.
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode van je bankkaart. Deze zijn strikt persoonlijk en je bank zal deze ook nooit vragen. Ook niet per e-mail, sms, telefoon of per brief.
  • Is je bankkaart niet meer in gebruik? Knip dan de chip doormidden! Zo ben je zeker dat je kaart niet meer bruikbaar is.

Iets verdacht opgemerkt?

 

Een sms, e-mail of brief ontvangen waarvan je vermoedt dat het phishing is? Wees op je hoede en meld dit aan je bank en verdacht@safeonweb.be. Stuur het phishing bericht door, en verwijder het daarna.

Toch slachtoffer?

Ben je in een moment van onoplettendheid toch in de val gelopen, dan onderneem je best volgende stappen:

  • Bel Card Stop op 078 170 170 om je kaart te blokkeren.
  • Breng je bank op de hoogte .
  • Verzamel alle gegevens om de feiten en de geleden schade te bewijzen.
  • Doe meteen aangifte bij de politie.