Cijfers 2023: 'Phishing en andere kapers op de kust'

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

3 min leestijd

Uit de resultaten van de Febelfin studie in samenwerking met het onderzoeksbureau Indiville blijkt dat cybercriminelen in 2023 massaal veel phishingberichten hebben uitgestuurd. Ongeacht leeftijd, opleidingsniveau, taal… iedereen ligt in het vizier van cybercriminelen, helaas ook jongeren. Voortdurende waakzaamheid blijft dus de boodschap.

 

Hoe is het gesteld met de kennis van de bevolking ten opzichte van online fraude? Welke fraudevormen zijn actueel, hoe ‘veilig’ gedragen we ons bij online aankopen en geven we nog altijd zo gemakkelijk onze codes door? Waar legt de sector de focus? Lees er alles over in onze storytelling.

 

De meest belangrijke cijfers op een rijtje:

  • Het phishnet blijft groot: ondanks dat 75% van frauduleuze overschrijvingen naar aanleiding van phishing werden geblokkeerd of teruggevorderd door de banken, kon men in 2023 (net zoals in het voorgaande jaar) ongeveer 40 miljoen euro buit maken door phishing. 
  • Kennis over phishing moet beter: 9% van de Belgische bevolking heeft nog nooit over phishing gehoord. Nog meer verontrustend: bijna één derde van de jongeren is niet bekend is met de term ‘phishing’.
  • Andere online fraudevormen (bv. hulpvraagfraude, beleggingsfraude, kluisrekeningfraude, …) waarbij de klant zelf een transactie doet, zijn té weinig bekend bij de Belgen.
  • Voor wat betreft de veiligheidsstappen bij online aankopen beschouwt de meerderheid van de Belgen die niet als overbodig, wat positief is. Toch vormen deze veiligheidsstappen voor 1 op de 5 Belgen eerder nog een obstakel dan een bescherming. Bij jongeren is de groep die deze stappen als hinderlijker ervaart groter (31%).
  • Minder mensen geven codes door: 89% van de Belgen zou in geen enkel geval hun codes doorgeven aan de bank. Maar 2% van de bevolking, en 7% van de jongeren, zou wel zonder aarzelen zijn/haar bankcode geven als de bank daarom zou vragen. Dit blijft te veel, maar is voor het tweede jaar op rij wel in dalende lijn (2023: 10%, 2022: 13%).          
  • En minder Belgen sturen hun bankkaart op: 5% van de Belgen zou in geen enkel geval hun bankkaart terugsturen naar de bank. Jongeren doen het ook hier iets minder goed: 13% zou de kaart terugsturen als de bank hierom vraagt, maar ook hier is dit beter dan vorig jaar (2023: 17%).
  • Actie wordt vaker genomen bij vermoeden van online fraude: 6 op de 10 slachtoffers van phishing wisten wat ze moesten doen en 91% ondernam actie.
  • De problematiek van ‘geldezels’ is nog te weinig gekend: Hoewel 40% van de bevolking bekend is met het concept ‘geldezel’, ligt dit percentage aanzienlijk lager bij jongeren. Slechts 25% van hen kan een duidelijke uitleg geven over wat een geldezel is. 45% van de jongeren hebben zelfs nog nooit van het fenomeen gehoord.  
  • De financiële sector blijft nieuwe initiatieven ontwikkelen in de strijd tegen online fraude zoals het incidenten waarschuwingssysteem en de IBAN-naamcontrole.