8 mei 2020 - 5 min leestijd
De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen. Zo verleenden ze de laatste vijf weken - sinds de inwerkingtreding van het charter op 31 maart 2020 - meer dan 107.000 betalingsuitstellen aan particulieren voor hun hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 11 miljard euro of gemiddeld 102.500 euro per krediet.
Zij verleenden sinds 31 maart ook meer dan 116.000 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 18 miljard euro of gemiddeld 153.000 per krediet. Meer dan 80% van het aantal betalingsuitstellen wordt toegekend aan kmo’s en zelfstandigen.
Daarnaast ondersteunden de banken de Belgische economie door sinds begin april 4,5 miljard aan nieuwe kredieten te verlenen. Ze hielpen zo heel wat ondernemers het hoofd boven water te houden. Dit realiseerden ze door 20.800 nieuwe kredieten aan bedrijven (met en zonder staatsgarantie) te verstrekken. Er werden 17.879 kredieten verleend aan kmo’s (inclusief zelfstandigen) en 2.898 kredieten aan grote ondernemingen.
De kredietverlening is in maart en april 2020 in vergelijking met vorig jaar stabiel gebleven.
Samen met de ondernemers bekijken de banken de actuele situatie, de evolutie en de gevolgen van deze crisis. Bij het verstrekken van nieuwe kredieten bekijken ze elke aanvraag dus individueel. We stellen vast dat de historische goedkeuringsgraad van ongeveer 95% in huidige corona omstandigheden van toepassing blijft.
De cijfers over de betalingsuitstellen en de nieuwe kredieten geven aan dat de banken gehoor geven aan de oproep van minister van Financiën Alexander De Croo om de kredietkraan open te houden voor wie in financiële moeilijkheden dreigt te komen door de coronacrisis. De financiële sector wil zijn rol in de economie blijven spelen, ook - en zelfs vooral - in deze uitzonderlijke tijden.
Wie financiële problemen kent door de coronacrisis, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Samen kan naar de gepaste oplossingen worden gezocht.
Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, vragen handelaars en banken om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg heeft inmiddels zijn betaalgedrag hierop afgesteld.
Het aandeel van contactloze kaartbetalingen kent een enorm sterke stijging. Sinds de verhoging van de limieten op 14 april wordt meer dan 1 op de 4 kaartbetalingen (29%) contactloos afgehandeld. Dit betekent een verdubbeling in vergelijking met februari van dit jaar (16%).
Doordat een heel aantal winkels tot nu toe gesloten waren tijdens de coronacrisis daalde het totale aantal kaartbetalingen dat in een fysiek verkooppunt gebeurde wel. De daling van het aantal geldafhalingen zette zich echter nog sterker door. Dit lijkt erop te wijzen dat de Belg momenteel vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt. Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen, zeker wanneer alle winkels vanaf 11 mei opnieuw de deuren mogen openen.
Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor.