25 november 2021 - 4 min leestijd
Momenteel worden opnieuw evenveel auto’s, bestelwagens, heftrucks, inpakmachines, servers, productiemachines… in leasing genomen als voor de coronacrisis.
De leasingondernemingen in België rapporteren een belangrijke groei in nieuwe leasingcontracten in bijna alle categorieën van kapitaalgoederen: zowel in machines en alle rollend materieel als in gebouwen.
De groei zou nog groter geweest zijn indien de machineproducenten en toeleveranciers niet geïmpacteerd waren door de wereldwijde schaarste aan chips.
De totale investeringswaarde van de nieuwe leasingcontracten tijdens de eerste 9 maanden van 2021 bedroeg 4,7 miljard euro. Dat is een stijging van ruim 14% ten opzichte van dezelfde periode van 2020 en bereikt het precorona-niveau van 2019.
Eind september 2021 bedroeg het totaal uitstaand volume aan leasingcontracten 17,6 miljard euro.
In het tweede trimester van 2020 kende de leasingsector nog een daling in zijn activiteit met 25% als gevolg van de lockdown. Die daling is slechts gedeeltelijk gecompenseerd in de tweede helft van 2020. Momenteel worden opnieuw evenveel auto’s, bestelwagens, heftrucks, inpakmachines, servers, productiemachines… in leasing genomen als voor de coronacrisis.
Leasing is als een barometer van de reële economie want het werpt een blik op de financiering van productiemiddelen die nodig zijn voor de dagdagelijkse activiteit van onze ondernemingen.
Ook zonnepanelen en WKK (Warmte Kracht Koppeling) -installaties worden in leasing genomen, evenals elektrische wagens, elektrische hijskranen en grondverzetmaterieel. Leasing speelt nu al een rol in het financieren van de investeringen die gepaard gaan met de grote energietransitie en is een heel toegankelijke en transparante financieringsvorm om de vergroening van ons wagen- en machinepark te realiseren.
De groei in de leasingsector was nog groter geweest zonder de wereldwijde schaarste aan chips. Als gevolg van die schaarste worden nieuwe voertuigen en machines regelmatig later geleverd. In sommige gevallen worden de leveringen pas voorzien in 2023. Aangezien er minder nieuw materieel beschikbaar is, is er een krapte op de tweedehandsmarkt met een stijging van de prijzen tot gevolg.
De verwachting leeft dat dit in de loop van volgend jaar zal uitvlakken. Zodra de leveringen van goederen opnieuw op snelheid komen, zal dit nog een extra boost geven aan de leasingactiviteit.
Ook in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie heeft leasing een belangrijke rol. De circulaire businessmodellen maken veelal de switch van bezit van een goed naar het gebruik ervan. Leasing kan daarbij een bijzonder geschikt financieringsinstrument zijn.
De verwachting is dan ook dat leasing in de toekomst nog meer een plaats zal innemen in de ideale financieringsmix van de ondernemingen.