4 min leestijd
Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben handelaars en banken gensensibiliseerd om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg stelde zijn betaalgedrag hierop af en lijkt deze nieuwe digitale gewoonte ook aan te houden.
In juni van dit jaar gebeurde 35% van alle betalingen contactloos. Ter vergelijking: in februari lag dit percentage op 16, in mei op 32.
Onderstaande grafiek lijkt er bovendien op te wijzen dat de Belg nog steeds vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt.
Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen.
De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen.
In juni werden meer dan 22.000 nieuwe kredieten toegekend aan bedrijven voor een bedrag van meer dan 4,5 miljard euro. Zeker kmo’s zijn gebaat bij deze bancaire steun. Met meer dan 20.000 nieuwe kredieten nemen zij de hoofdmoot voor hun rekening.
Daarnaast hebben banken sinds 31 maart meer dan 134.127 keer uitstel van betaling verleend voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 22,9 miljard euro of gemiddeld 170.000 euro per krediet. Ook hier wordt het grootste aantal betalingsuitstellen toegekend aan kmo’s en zelfstandigen (meer dan 80%).
Wat particulieren betreft, verleenden de banken sinds 31 maart 2020 meer dan 123.356 betalingsuitstellen voor hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 13 miljard euro of gemiddeld 105.000 euro per krediet.
Sinds 20 mei kunnen particulieren ook betalingsuitstel aanvragen voor hun consumentenkrediet. Een dergelijk uitstel werd 5.091 keer verleend voor een onderliggend kredietvolume van 104 miljoen euro.
Wie financiële problemen kent door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank.
Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor hieronder.