​​If it smells phishy, it probably is!

Stay up to date with the latest measures from the financial sector

3 min Reading time

Phishing & online fraude in België: de belangrijkste cijfers van 2024

 

Uit een onderzoek van Febelfin in samenwerking met onderzoeksbureau Indiville blijkt dat er ook in 2024 op grote schaal phishingberichten werden verstuurd door cybercriminelen. 

Online fraude ontwikkelt zich voortdurend en er worden steeds sluwere technieken gebruikt om mensen in de val te lokken. Vooral jongeren blijken bijzonder kwetsbaar. Een blijvende sensibilisering is dan ook van groot belang. 

Welke kennis heeft de Belgische bevolking vandaag over online fraude? Waar liggen de grootste valkuilen en welke vormen van fraude zijn het meest actueel? Hoe staan de Belgen tegenover veiligheidsstappen bij online aankopen? Welke initiatieven worden door de sector genomen?

Lees er alles over in deze storytelling. 

De belangrijkste cijfers op een rijtje:

  • De vangst door phishers blijft groot: hoewel banken 75% van frauduleuze overschrijvingen naar aanleiding van phishing detecteren, blokkeren of terugvorderen, blijft phishing blijkbaar een lucratieve techniek. In 2024 werd zo’n 49 miljoen euro buitgemaakt via deze fraudevorm.
  • De kennis over phishing kan beter. Wist je dat 8% van de Belgische bevolking nog nooit van phishing heeft gehoord? Bij jongeren is dit cijfer nog zorgwekkender: 23% weet niet wat het betekent.
  • Steeds minder Belgen delen hun bankcodes: 9 op de 10 Belgen zou in geen geval hun codes delen, terwijl 2% dit zonder aarzelen zou doen. Bij jongeren zou 23% mogelijks hun bankcodes delen als daarom gevraagd wordt via e-mail, sms of een andere digitale weg –  nadat ze het bericht en de bijhorende website zorgvuldig hebben bekeken. 5% van de jongeren zou echter wel zomaar hun codes delen. Hoewel dit cijfer nog steeds te hoog ligt, is dit een duidelijke verbetering: van 13% in 2022 naar 5% in 2024.
  • Ook steeds minder Belgen sturen hun bankkaart op: het overgrote merendeel (95%) zou nooit hun bankkaart opsturen. Ook hier is het cijfer bij jongeren wel alarmerend: 13% zou geneigd zijn hun bankkaart op te sturen. Dit percentage is gelijk aan dat van 2023.
  • Goed nieuws: Belgen weten beter wat te doen wanneer ze slachtoffer worden van phishing: 64% van de slachtoffers wisten meteen welke stappen ze moesten ondernemen of waar ze hulp konden zoeken. Nog eens 6% wist het zelf niet, maar kon gelukkig terecht bij iemand in hun omgeving voor goede raad.
  • Andere online fraudevormen (zoals hulpvraagfraude, beleggingsfraude, bank- en computerhelpdeskfraude, …) zijn echter nog te weinig gekend bij de Belgische bevolking.
  • Nog te veel mensen worden in de val gelokt door ‘geldezels’, en zeker jongeren: 14% van de jongeren zou hun bankkaart en pincode delen voor geld, tegenover 5% bij de hele bevolking. Wat betreft de kennis over dit fenomeen, weet bijna 4 op de 10 Belgen wat het inhoudt, terwijl dit bij jongeren slechts 24% is. 45% van de jongeren heeft er bovendien nog nooit van gehoord.
  • De extra veiligheidsstappen bij online aankopen (zoals een vingerafdruk, gebruik van een kaartlezer, …) ter bescherming tegen fraude worden door veel Belgen gelukkig als vanzelfsprekend beschouwd. Toch zien 1 op de 5 Belgen deze stappen eerder als een last dan als een bescherming. Vooral bij jongeren worden deze vaker als een obstakel gezien (30%).
  • De financiële sector blijft inzetten voor doelgerichte initiatieven tegen fraude. Zo werd een toegankelijke flyer gelanceerd met essentiële info voor slachtoffers van online fraude (in samenwerking met onder andere de lokale politie, SAAMO en CAW), en startten de banken met de gefaseerde invoering van de IBAN-naamcontrole.