Hoeveel coins is jouw naam waard?

Stay up to date with the latest measures from the financial sector

7 min Reading time

Nieuwe Febelfin-campagne waarschuwt voor oplichters in games 

 

In de virtuele wereld zijn gratis gamecoins soms alles wat je wil. Maar… wat als je er je naam en e-mailadres voor moet geven? Dan loert gevaar om de hoek. Want net daar slaan oplichters toe. 

 

Daarom lanceert Febelfin een nieuwe, ludieke campagne, met acteurs Andy Peelman en Patrick Ridremont als gidsen in een kleurrijke gamingwereld. Hun missie: jongeren én hun ouders waarschuwen voor de gevaren van online oplichting via games. 

Gamingplatformen zijn vandaag dé plek waar jongeren zich ontspannen, maar helaas ook waar oplichters actief zijn. Via valse beloftes – zoals gratis coins of exclusieve items – proberen ze persoonlijke gegevens te ontfutselen. En dat kan grote gevolgen hebben. 

Febelfin wil met deze campagne iedereen sensibiliseren om nooit persoonlijke inloggegevens te delen, en zeker niets in te vullen op onbekende of onbetrouwbare websites. 

De boodschap is duidelijk: praat met jongeren over online oplichting. Geef hun de juiste tools en informatie, zodat ook zij zich kunnen wapenen tegen digitale valstrikken. 

 

🎣 Oplichters weten waar jij zit 

 

Oplichters maken gebruik van de aantrekkingskracht van virtuele beloningen of in-game valuta. Ze lokken jongeren met beloftes als “gratis coins” of “exclusieve items” in ruil voor hun persoonlijke gegevens zoals hun naam, email, adres, …. Wat onschuldig lijkt, kan snel uitmonden in digitale diefstal. 

Er zijn twee veelvoorkomende methodes: 

  • Valse beloningen via enquêtes 
    Jongeren worden tijdens het gamen gevraagd om een korte vragenlijst in te vullen in ruil voor gratis munten. Maar in werkelijkheid worden hun gegevens verzameld, doorverkocht of misbruikt voor phishing. 

  • Phishingwebsites die lijken op echte gamesites 
    Jongeren worden verleid om in te loggen met hun game-account op een valse gaming-website. Oplichters gebruiken die gegevens nadien om toegang te krijgen tot het account, dat vervolgens wordt doorverkocht op Telegram of het dark web.  

 
Voorbeeld van een phishingwebsite

Voorbeeld van een phishingwebsite

 

Pas ook op met goedkope game-munten

 

Op sociale media zoals bijvoorbeeld Discord of Telegram vind je soms groepen waar je goedkope Robux of andere game-munten kan kopen. Maar let op: 

  • Vaak komen die munten van gestolen accounts. 

  • Soms is het zelfs een volledige oplichting: je betaalt, maar krijgt niets terug. 

Wat je dacht dat een koopje was, kan dus eindigen in een verloren account of online diefstal (via phishing). 

 

“Mijn zoon Ruben speelde al jaren Minecraft en had een goed opgebouwd account. Op een avond werd hij via Discord benaderd door een zogenaamde vriend die hem een VIP-status beloofde. Daarvoor moest hij zijn e-mailadres en een code doorgeven. Niet veel later bleek zijn account gehackt: het wachtwoord was veranderd en hij had geen toegang meer. We konden verdere schade voorkomen, maar Ruben verloor zijn account en moest een nieuw spel aankopen. Een pijnlijke les, maar hij is nu veel alerter online.”, aldus de mama van Ruben. 

 

Bekijk hieronder de campagnevideo met Andy Peelman:

 

Jongeren zijn digitaal vaardig, maar ook digitaal kwetsbaar 

 

Hoewel jongeren vaak worden gezien als digital natives, blijkt uit recent onderzoek dat ze opvallend kwetsbaar blijven voor online oplichting. In samenwerking met Indiville, Apestaartjaren en Génération 24 brengt Febelfin enkele opvallende cijfers naar voren: 

Onderzoek van Febelfin in samenwerking met IndiVille uitgevoerd in januari 2025 bij 2149 respondenten. 

  • 📱 7 à 8 jaar: de gemiddelde leeftijd waarop jongeren hun eerste smartphone krijgen. 

  • 😟 20% van de jongeren gaf aan recent online informatie gedeeld te hebben waar ze zich ongemakkelijk bij voelden. 

  • ❓ 23% van de jongeren heeft nog nooit van phishing gehoord.

  • 🔐 23% zou na controle hun codes delen, 5% zelfs zonder controle. 

  • 💳 13% zou hun bankkaart opsturen als de bank daarom vraagt. 

  • ❌ Slechts 4% (NL) en 6% (FR) van de jongeren weet wat tweestapsverificatie precies inhoudt. 

  • 😤 29% van de jongeren vindt extra veiligheidsmaatregelen hinderlijk. 

  • 🔁 Jongeren gebruiken vaak hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts en verwarren wachtwoorden met pincodes. 

  • 💸 60% van de jongeren die benaderd werden als geldezel, ging effectief op het aanbod in. 

 

Deze cijfers tonen aan dat blijvende sensibilisering cruciaal is. Febelfin roept ouders, leerkrachten en jongeren op om het gesprek aan te gaan over online veiligheid en bewuste digitale keuzes.

 

“Met deze campagne wil Febelfin jongeren en hun omgeving bewust maken van de risico's én hen wapenen tegen digitale oplichters. Want hoe cool je gamepersonage ook is, je echte gegevens blijven altijd je meest kostbare bezit.”, Karel Baert, CEO Febelfin. 

“In het debat over de impact van sociale media op kinderen en jongeren blijven gamingplatformen vaak onder de radar. Meer dan de helft van de jongeren in mijn workshops geeft aan al eens gescamd te zijn op gamingplatformen. Van oneerlijke ruilen tot phishing met valse coins: de risico’s zijn reëel. Ongeveer 1 op de 10 jongeren verloor zelfs al een account. Als we inzetten op mediawijsheid en cyberveiligheid, mogen we de wereld van online games niet uit het oog verliezen.”, Mathieu Verschraege, cyberexpert. 

 

Ben je slachtoffer van fraude of vermoed je misbruik van je bankgegevens? 

 

Banken zijn 24/7 bereikbaar om je te helpen. In onze flyer kan je de telefoonnummers terugvinden die je kunt bellen om je bankapplicaties onmiddellijk te laten blokkeren.

Volg deze stappen:

  1. Bel onmiddellijk je bank (zie nummers in de flyer)

  2. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de fraude.

  3. Dien een klacht in bij de politie en bezorg het attest van klachtneerlegging aan je bank. Wat je moet meenemen bij aangifte, lees je in onze flyer.